Programma's

2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Verkeer, vervoer en waterstaat
(bedragen x € 1.000)

Jaarrekening 2019

Begroting Primitief 2020

Begroting na wijziging 2020

Realisatie 2020

Verschil 2020

2.1 Verkeer en vervoer

-14.544

-9.819

-9.124

-11.758

-2.633

2.2 Parkeren

-124

-145

-181

-107

73

2.3 Recreatieve Havens

-28

-16

-16

-13

3

2.4 Economische Haven en waterwegen

-115

-128

-123

-114

9

2.5 Openbaar Vervoer

-14

-43

-41

-61

-20

2.1 Verkeer en vervoer

875

443

718

766

48

2.2 Parkeren

52

43

47

51

4

2.3 Recreatieve Havens

5

5

6

4

-1

2.4 Economische Haven en waterwegen

208

193

193

216

24

Toevoegingen aan reserves

-1.292

-146

-146

-146

0

Onttrekkingen aan reserves

5.839

239

321

104

-217

Resultaat

-9.139

-9.376

-8.347

-11.058

-2.711

Toelichting afwijkingen

Toelichting (bedragen x € 1.000)

Bedrag 

V/N

Lasten

Doorberekening loonkosten
De loonkosten worden toegerekend naar de diverse taakvelden binnen de programma's. Als gevolg van vacatures, verloop, verschuivingen vinden er mutaties plaats en wijken de werkelijke kosten af.
De afwijkingen worden in totaliteit per programma weergegeven.

-289

N

Doorberekening kapitaallasten
Kapitaallasten worden berekend naar de werkelijke boekwaarde per 1 januari. Als gevolg van het nog niet gereed komen van de investering kunnen werkelijke boekwaarden afwijken van de geraamde boekwaarden, waardoor ook de kapitaallasten afwijken.
De afwijkingen worden in totaliteit per programma weergegeven.

355

V

Eenmalige budgetten
Eenmalige budgetten zijn niet geheel benut en nog niet afgerond. Meestal dekken we eenmalige budgetten uit reserves. De beschikking over de reserves heeft dan ook niet plaatsgevonden. Wij stellen voor de budgetten over te hevelen conform het overzicht eenmalige budgetten zoals opgenomen in de bijlage.

292

V

2.1 Verkeer en vervoer

We zijn later gestart met de vervanging openbare verlichting, waardoor de energiekosten minder zijn afgenomen. We hebben te maken met een uitbreiding van het areaal en we hebben te maken met meer onderhoud als gevolg van de ouderdom een deel van de openbare verlichting.

-251

N

Door de ouderdom van onze verkeersregelinstallaties in Veghel hebben we te maken met hogere onderhoudskosten. Dit zelfde telt voor de bewegwijzering.

-62

N

Toevoeging aan voorziening achterstallig onderhoud wegen
In 2020 hebben uitgebreide inspecties van de wegen plaats gevonden als onderdeel van het opstellen van een beheerplan wegen. Daarbij is aan het licht gekomen dat er sprake is van achterstallig onderhoud. Dit achterstallig onderhoud is groter dan 2% van het areaal wegen, het betreft 369.000 m2 wegdek. Conform de regelgeving moet voor dit achterstallig onderhoud een voorziening achterstallig onderhoud worden gevormd. Geraamde kosten om het achterstallig onderhoud weg te werken zijn: € 2.647. Voor dit bedrag wordt een voorziening achterstallig onderhoud gevormd.

-2.647

N

Overige afwijkingen, per saldo

131

V

Baten

Baten verband houdende met eenmalige budgetten. Zie toelichting onder lasten.

-172

N

2.1 Verkeer en vervoer

We hebben extra inkomsten als gevolg van verhaalbare schades aan openbare verlichting.

85

V

Door werkzaamheden van nutsbedrijven ontstaat schade aan gemeentelijke verhardingen. Voor herstel ontvangen wij een vergoeding.

64

V

Onttrekkingen reserves

Lagere onttrekking i.v.m. nog niet uitgegeven eenmalig budgetten

-120

N

Lagere onttrekking i.v.m. lagere kapitaallasten

-97

N

Toevoegingen reserves

V = Voordeel, N = Nadeel

Lasten

bedragen x € 1.000
Begroot € 9.485
Gerealiseerd € 12.053
Afwijking € -2.568
Deze pagina is gebouwd op 06/03/2021 08:46:37 met de export van 06/02/2021 11:53:42