- Home
- Algemeen
- Overzicht
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Onze dienstverlening is klantvriendelijk, resultaatgericht, laagdrempelig, servicegericht en dichtbij.
- We doen in 2020 een vervolgmeting naar telefonische bereikbaarheid in de organisatie. Met de input vanuit het meten verbeteren we aan de hand van verbeterplannen onze dienstverlening.
- We gaan door met klantreizen. Bij ieder proces dat we vanuit het project procesoptimalisatie oppakken bekijken we of een klantreis, waarbij we onze inwoners om feedback vragen op het proces, mogelijk is.
- Voor het project ‘Investeren in klantbeleving’ wordt het meten van klantbeleving op onze website toegevoegd door middel van smileys.
- Meierijstad heeft een voortrekkersrol op het gebied van toegankelijkheid en werkt aan de ‘Meierijstadse inclusie agenda’. Iedereen heeft immers het recht om mee te doen in de maatschappij. Dat geldt voor openbare voorzieningen en voor digitale voorzieningen, zoals websites. Digitale toegankelijkheid is belangrijk en verplicht voor overheidsinstanties. De wettelijke verplichtingen gelden voor alle externe én interne websites. In de tweede helft van 2019 zetten we dit projectmatig op. Daarmee kunnen we in 2020 flinke stappen zetten naar volledige digitale toegankelijkheid.
- Het Persoonlijk Internet Portaal (PIP) krijgt in eerste instantie vorm voor cliënten van werk en inkomen. Zij kunnen hun inkomstenbriefjes digitaal uploaden en zo wijzigingen in hun persoonlijke omstandigheden doorgeven. Verder kunnen ze straks hun jaaropgaven hier raadplegen.
- We optimaliseren de contactkanalen (balie, telefonie, e-mail en social media) en voegen in 2020 webchat toe als contactkanaal.
- We onderzoeken in de eerste helft van 2020 of we, overeenkomstig het standpunt van de Nationale Ombudsman (rapport ‘Ombudsvisie op professionele klachtbehandeling’), het begrip ‘klacht’, zoals omschreven in de Algemene wet bestuursrecht, ruim uitleggen en niet beperken tot klachten over de wijze waarop iemand wordt bejegend. Dit doet meer recht aan het gevoelen van burgers en bedrijven. Bovendien maakt dit het begrip ‘klacht’ als zodanig minder zwaar beladen.
- We onderzoeken de mogelijkheid om de klachten formeel af te laten doen door de aangewezen klachtbehandelaars. Dat laatste is van belang voor een zo snel en zo informeel mogelijke afwikkeling van de klacht. Thans kan een klachtbehandelaar een klacht alleen met instemming van klager informeel afwikkelen maar kan, als die instemming ontbreekt, alleen het verantwoordelijke bestuursorgaan een klacht formeel afdoen.
- In 2019 zijn collega's getraind in het schrijven van brieven en mails in klare taal. Daarnaast volgden collega's de training 'Schrijven van Adviezen'. De trainingen Klare Taal brieven en mails en Klare Taal adviezen worden in 2020 voortgezet. Naarmate meer collega’s de trainingen gevolgd hebben wordt het makkelijker om elkaar aan te spreken op het schrijven in klare taal. Het lezerspanel beoordeelt ook in 2020 brieven en documenten van de gemeente op het gebruik van klare taal. En ontwikkelen we het gebruik van Klare taal verder door het inzetten van meer taalcoaches.
- Op 24 juni 2019 is de strategische denkgroep Raad van Verbeelding (RvV) geïnstalleerd. De RvV bestaat uit bij de streek en/of Meierijstad betrokken prominenten en verkent de kansen en ontwikkelmogelijkheden voor de periode 2020 – 2050 voor Meierijstad om te komen tot een strategische ontwikkelkoers voor deze periode. Het resultaat moet inwoners, ondernemers, organisaties en instellingen en het gemeentebestuur inspireren en prikkelen om hier samen verder aan te werken. Wij hebben de Raad van Verbeelding gevraagd om hun eindproduct ‘Meierijstad 2050’ op inspirerende wijze vorm te geven.
- Uit een korte evaluatie van het burgerinnovatiefonds is in eerste helft 2019 geconcludeerd dat er (nog) weinig verzoeken zijn binnengekomen en dat dit wellicht aan de mate van bekendheid van het burgerinnovatiefonds ligt. Ook zijn er verzoeken binnengekomen die niet passen binnen de spelregels van het fonds. Deze verzoeken zijn veelal doorverwezen naar andere (subsidie)mogelijkheden. ConsultingKids, een organisatie die leerlingen van basisscholen betrekt bij (volwassen)vraagstukken is in 2019 in samenwerking met leerlingen groep 8 van 3 basisscholen uit Meierijstad aan de slag gegaan met de bekendheid van het burgerinnovatiefonds. De adviezen zijn verwerkt en worden in 2020 verder uitgevoerd. De inwoners van Meierijstad kunnen ook in 2020 een beroep doen op het fonds wanneer zij een initiatief hebben voor sociale of technische innovatie en of een bijdrage leveren aan de participatie in Meierijstad.
- In het najaar van 2019 is de leefbaarheidsenquête onder inwoners in Meierijstad uitgevoerd. Hierin is ook de veiligheidsenquête opgenomen. Meierijstad kiest ervoor om de tweejaarlijkse veiligheidsmonitor te integreren in deze tweejaarlijkse leefbaarheidsmonitor. Het onderzoeksbureau levert de monitor en rapportage op aan het eind van 2019. Dit is een nulmeting voor Meierijstad. Om de meerjarige ontwikkeling inzichtelijk te maken, vindt het onderzoek over twee jaar nogmaals plaats. In 2020 geven we, op basis van de uitkomsten van de monitor concrete invulling aan een aantal focuspunten op leefbaarheid. Dit doen we in samenspraak en samenwerking met o.a. dorps- en wijkraden en maatschappelijke partners. Welke partijen en welke beleidsvelden daar het meest bij betrokken zijn, is afhankelijk van het beeld dat uit de monitor naar voren komt. Ook in 2020 kunnen inwoners met ideeën of plannen voor een activiteit die de leefbaarheid in dorpen en kernen stimuleert weer een beroep doen op een bijdrage uit het leefbaarheidsbudget.
- Het citymarketingbeleid is vastgesteld en er zijn marketingmiddelen ontwikkeld. De volgende stap is de uitrol van het citymarketingbeleid. Daarbij ligt primair de focus op het vergroten van de naamsbekendheid van de gemeente. Dat betekent onder meer dat de campagne zichtbaar wordt in de openbare ruimte en via (social) media. Ook komt er, i.s.m. recreatie & toerisme, een speciale website voor marketingdoeleinden. De gemeenteraad wordt medio 2020 via een raadsinformatiebrief op de hoogte gesteld van de vorderingen.
- De ambtelijke organisatie toont ondernemerschap en eigenaarschap.
- Meierijstad verbindt haar 13 kernen en haar ambities aan netwerkrelaties van lokaal tot internationaal. We brengen in kaart welke kansrijke en toonaangevende evenementen, bijeenkomsten of gelegenheden er in 2020 zijn, binnen en buiten Meierijstad (jaarprogramma). Op basis van het jaaroverzicht/programma nodigen we de juiste relaties uit op een vooraf afgewogen moment. We brengen ons netwerk in kaart. Wij initiëren of stimuleren jaarlijks 1 of 2 aansprekende evenementen die een bijdrage leveren aan onze ambities of ons kansen bieden ons netwerk te verstevigen (de Meierijstadtafel). Om aan het gevoel van verbondenheid te werken faciliteert de gemeente Meierijstad initiatieven die bijdragen aan de verbinding van onze dertien kernen.
- In 2020 zijn we gastregio voor de Landschapstriënnale 2020. Door dit evenement komen Meierijstad en haar landschappen in het buitengebied positief in beeld; voor de bewoners en daarbuiten die van het landschap willen genieten en voor (recreatieve) ondernemers die het landschap gebruiken. Inmiddels zijn we aan de slag met de voorbereiding en organisatie ervan. De gemeente Meierijstad en de Brabantse waterschappen Aa en Maas, De Dommel en Brabantse Delta organiseren in september 2020 het Living Lab ‘Brabantse Beekdalen’ als onderdeel van de Landschapstriënnale 2020. Op een locatie in Meierijstad wordt een ééndaagse conferentie georganiseerd gericht op professionals en de hele maand september zijn beleving en educatie voor een breed publiek en kinderen onderdeel van het programma.
- De programmalijn Organisatieontwikkeling richt zich ook in 2020 op het ontwikkelen van de ‘Meierijstadse manier van werken’. Het komen tot de ‘Meierijstadse manier van werken’ doen we onder andere door het aanbieden van de trainingen ‘Klare taal’ en ‘Elkaar aanspreken op gemaakte afspraken’(verplichte trainingen), Corporate Communicatie, een organisatiedag met een thema en het stimuleren van het uitdragen van de kernwaarden van de organisatie door diverse activiteiten.
- In 2020 evalueren we de startgesprekken burgerparticipatie bij beleid- en besluitvorming van 2019. Samen met de fractievoorzitters en griffie wordt vervolgens bekeken voor welke onderwerpen zij in 2020 een startgesprek willen en in welke vorm we dit gaan doen.
- We zorgen voor optimaal vastgoedbeheer en maken slimme combinaties tussen behoefte aan ruimte en leegstand van onze gebouwen.
- In 2020 wordt er zoals vastgelegd in de Kadernota Vastgoed (KV) en het Duurzaam Meerjarig OnderhoudsPlan (DMOP) verder uitvoering gegeven aan het beheer en het onderhoud van het maatschappelijk vastgoed. Met de vaststelling van de KV is ook het kwaliteitskader vastgesteld waaraan het maatschappelijk vastgoed moet voldoen. Aan de hand van de Balanced Score Card-methode wordt de gemeentelijke vastgoedportefeuille getoetst op diverse prestatievelden. Op basis van deze screening wordt er per gebouw een advies opgesteld om te consolideren, te herpositioneren, te renderen, aan te houden of af te stoten.
- Voor het realiseren van optimale bezetting(en) van de gebouwen wordt in 2020 “De Makelaarsfunctie” ingericht. “De Makelaarsfunctie” is een website waar vraag naar en aanbod van maatschappelijk vastgoed bij elkaar worden gebracht.
- In 2020 en verder uniformeert Vastgoedbeheer het onderhoudsbeleid nog verder en besteden we centraal nog meer contracten aan, voor diverse onderhoudswerkzaamheden. Aan de in de KV opgenomen verduurzamingsmaatregelen voor zowel bestaand als nieuw te ontwikkelen vastgoed wordt fasegewijs verder uitvoering gegeven.
- Aangezien Meierijstad fysieke toegankelijkheid van (niet-)openbare gebouwen en de voorzieningen in deze gebouwen hoog in het vaandel heeft staan, zijn in 2019 in samenwerking met de Stichting Toegankelijk Meierijstad (STM) alle gemeentelijke gebouwen gescreend op toegankelijkheid. De inventarisaties van de benodigde werkzaamheden zijn in 2019 door de STM vastgelegd in rapportages per gebouw en besproken met Vastgoedbeheer. In 2020 worden de noodzakelijke toegankelijkheidswerkzaamheden aan diverse gebouwen uitgevoerd.
- We willen de gemiddelde belastingdruk zo min mogelijk laten toenemen. Belastingen worden wel trendmatig aangepast (CBS indexering).
- Onze dienstverlening is klantvriendelijk, resultaatgericht, laagdrempelig, servicegericht en dichtbij.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Een veilige leefomgeving, in het bijzonder voor gebieden met een meer dan gemiddeld risicoprofiel voor criminaliteit.
- In de tweede helft van 2019 wordt de leefbaarheidsmonitor uitgevoerd. Hierin is ook de veiligheidsmonitor opgenomen. Op basis van de uitkomsten van de monitor in 2020, in samenspraak en samenwerking met de o.a. dorps- en wijkraden en maatschappelijke partners, concrete invulling aan een aantal focuspunten op leefbaarheid. De resultaten worden in ieder geval gebruikt bij de uitvoeringsplannen als uitwerking van het Integraal Veiligheidsbeleid 2019-2022.
- Voortdurend stemmen wij af waar de gemeente inwoners kan ondersteunen bij diverse leefbaarheidsinitiatieven. Zo hebben we periodiek overleg met Politie en Stichting BIN Meierijstad over buurtpreventie, looprondes etc.
- In 2020 gaan we met partners zoals politie, BOA’s, Veiligheidsregio Brabant-Noord en de Omgevingsdienst afspraken maken over verdere samenwerking en integrale handhaving.
- Op 1 januari 2020 wordt de Wet Verplichte Geestelijke Gezondheid Zorg van kracht. Dit vraagt, naast de inrichting van een meldpunt dat 24/7 bereikbaar is, capaciteit voor het horen van mensen aan wie een crisismaatregel is opgelegd, maar ook capaciteit die verzoeken in het kader van deze wet kunnen beoordelen. In regionaal verband zijn afspraken gemaakt over de inkoop en inzet van expertise voor deze nieuwe taken.
- In 2020 wordt de pilot ketenveldnorm verder in de regio Oost Brabant uitgerold. Dit vraagt met name om beschikbare capaciteit in de vorm van een casusregisseur bij de gemeente.
- We werken aan de verdere invoering/verfijning van de Aanpak Voorkoming Escalatie (AVE model) en een versterking van de nazorg aan ex-gedetineerden.
- Het vergroten van de nabijheid, herkenbaarheid en aanspreekbaarheid van de politie, evenals de gemeentelijke toezichthouders.
- Prioriteit voor aanpak huiselijk geweld alsmede voor ondermijnende criminaliteit in het bijzonder drugs gerelateerd.
- Op basis van het IVP 2019-2022 worden voor de verschillende thema’s uitvoeringsplannen opgesteld, die tussentijds (na 2 jaar) en na afloop van de beleidsperiode worden geëvalueerd. Deze informatie wordt gebruikt voor aanpassing van of als input voor het nieuwe beleidsplan 2023-2026.
- In 2019 is het Lokaal Informatie Overleg ingericht bestaande uit de politie, BOA’s, veiligheid, toezichthouders, sociale recherche en sociaal domein. Periodiek vindt overleg plaats waarbij we signalen over het vermoeden van ondermijning of ondermijnende criminaliteit ophalen en analyseren. Aan de hand van deze signalen worden gerichte integrale interventies gehouden.
- Inzet en betrokkenheid van inwoners, scholen, instellingen en bedrijven die leiden tot vermindering van overlast, onveiligheid en criminaliteit.
- Na evaluatie is besloten buurtbemiddeling na 2019 structureel voort te zetten.
- Het integraal veiligheidsbeleid bevat ook activiteiten op het gebied van sociale veiligheid en meldingsbereidheid. We voeren projecten uit ter voorkoming van polarisatie, radicalisering en awareness bij de inwoners op het gebied van ondermijning en informatieveiligheid (cybercrime). Met het BIN Meierijstad en de politie werken wij aan een bredere uitrol van het BIN netwerk in de kernen van Meierijstad. In 2020 wordt het Interreligieus overleg van de voormalige gemeente Veghel doorontwikkeld naar een interreligieus beraad Meierijstad. Diverse onderwerpen zoals polarisatie en radicalisering worden in dit beraad aan de orde gesteld. De gemeente Meierijstad wordt hierin ondersteund door het bureau Regionale Veiligheid Oost Brabant. In 2019 zijn er bijeenkomsten met het POM en ZLTO over ondermijning en bewustwording georganiseerd. Het thema informatieveiligheid wordt in 2020 opgepakt.
- Het voorzitterschap van de Basisteamdriehoek Meierij wordt in 2020 overgedragen aan de burgemeester van de gemeente Meierijstad. Daarmee krijgen wij een stevigere positie binnen de regionale eenheid Oost-Brabant. De ambtelijke ondersteuning wordt ook vanuit onze gemeente ingevuld.
- Een veilige leefomgeving, in het bijzonder voor gebieden met een meer dan gemiddeld risicoprofiel voor criminaliteit.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We willen een goede bereikbaarheid van kernen, wijken en bedrijventerreinen.
- We bereiden de snelfietsroute verder voor en starten met de aanleg. Niet alle delen van het tracé kunnen gelijktijdig uitgevoerd worden. Planning is om het middendeel, tussen Zuid-Willemsvaart en de Udenseweg, in 2020 als eerste aan te leggen. Voor de andere delen worden bestemmingsplan procedures doorlopen. Planning is om in 2020 de bestemmingsplan procedure voor het noordelijk deel vanaf de Udenseweg tot de Nieuwe Veldenweg in Mariaheide te doorlopen. Voor het deel langs het Duits Lijntje moeten nog (landbouw)gronden worden verworven.
- In september 2019 is een startgesprek met de raad over de afstemming met de omgeving in dit project. De verwachting is dat in het 1e kwartaal 2021 een voorstel aan de raad wordt voorgelegd voor vaststelling van de visie. Aan het mobiliteitsplan wordt in 2019 (najaar) en 2020 gewerkt. Stappen zijn achtereenvolgens inventarisatie, opstellen visie op hoofdlijnen, multimodale netwerkvisie, uitvoeringsprogramma en (concept) duurzaam mobiliteitsplan.
- Voor de zomervakantie 2019 is een voorstel aan de raad voorgelegd over de verdeling van de gelden voor het uitvoeringsprogramma mobiliteit 2019. In het 2e kwartaal van 2020 wordt een voorstel aan de raad voorgelegd voor de verdeling van de gelden voor het uitvoeringsprogramma mobiliteit 2020.
- We gaan verder met de voorbereiding van de nieuwe verbindingsweg tussen de N279 afslag Keldonk en de bedrijventerreinen in Veghel-zuidwest (MER studie). Volgens de oorspronkelijke planning zou een raadsvoorstel m.b.t. deze weg in het eerste kwartaal 2020 voorgelegd worden. Door vertraging in de oplevering van het regionale verkeersmodel, loopt het project echter vertraging op. Hoeveel vertraging is op dit moment nog niet duidelijk, omdat er nog geen uitsluitsel is over de oplevering van het verkeersmodel.
- Het provinciaal inpassingsplan (PIP) voor de N279 Veghel-Asten is vastgesteld, nog niet onherroepelijk. In aanvulling op de opwaardering van deze weg, geven we samen met de Provincie een kwaliteitsimpuls aan de dorpsentree van Keldonk. We investeren in het tracégedeelte ter hoogte van Veghel voor: de uitwerking van gelijkvloerse kruisingen, de bereikbaarheid van de aanliggende bedrijven, de uitwerking van de geluidsbescherming en inpassingsmaatregelen ten behoeve van de woonwijken Veghel-Zuid en de Leest.
- We verkennen - samen met de provincie en het bedrijfsleven - de haalbaarheid van een zogenaamde smart hub. Een ‘smart hub’ is een locatie waar meerdere vervoersvormen samen komen, deelsystemen beschikbaar zijn, grootschalig parkeren mogelijk is en data/ informatie beschikbaar is. Met een smart hub willen we het aantal verkeersbewegingen in centrumgebieden/ steden en bedrijventerreinen verminderen en mensen “verleiden” om (gedeeltelijk) op een andere manier te reizen. Binnen een ‘smart hub’ kunnen diverse functies worden gecombineerd, waaronder ook parkeren voor personen- en vrachtwagens
- We gaan een onderzoek doen naar de voorzieningen op de evenementenlocaties zoals deze zijn opgenomen in het evenementenbeleid. Hierbij brengen we in beeld wat er aan voorzieningen aanwezig is en wat de behoeften/wensen zijn. Een en ander ook in overleg met de evenementenorganisatoren. Op basis hiervan maken we een plan van aanpak en afweging van de financiële consequenties, en leggen dit ter besluitvorming voor aan het bestuur. We hebben hierbij de intentie om in elke kern minimaal een locatie met de benodigde voorzieningen in te richten waarbij wel de afweging wordt gemaakt dat de omvang van de voorziening in relatie moet staan tot het gebruik. Hiervoor zullen we een toetsingskader opstellen.
- We willen de verkeersveiligheid binnen bebouwde kom en in het buitengebied verbeteren.
- De voorrangsregeling voor fietsers op rotondes is geregeld in CROW-richtlijnen. Op de 10 rotondes in de kern Sint-Oedenrode is voorrang in strijd met de richtlijnen geregeld. De afwijkende voorrangsregeling is verwarrend voor zowel fietsers als automobilisten en leidt daarom tot verkeersonveilige situaties. We willen die onveiligheid wegnemen. Hiermee wordt tevens een link gelegd met het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit, waarin andere verkeersveiligheidsmaatregelen zijn opgenomen. Nadat de rotondes in Sint-Oedenrode zijn aangepast voldoen alle rotondes in Meierijstad aan de CROW-richtlijnen. Met de voorbereiding van het werk is gestart en provinciale subsidie is aangevraagd. Volgens de huidige planning wordt in maart een voorstel aan u voorgelegd om de benodigde middelen voor het uniformeren van voorrangsregelingen op rotondes toe te kennen.
- Ook in 2020 ondersteunen we mensgerichte maatregelen verkeersveiligheid zoals de activiteiten van basisscholen met het Brabants Verkeersveiligheids Label, verkeerseducatie in de kinderopvang, scholen in het voortgezet onderwijs en cursussen van Seniorenraad Meierijstad.
- We willen dat de openbare ruimten aangenaam, schoon, goed onderhouden en veilig zijn, met voldoende groen, waarbij de winkelcentra/publieksruimtes extra uitstraling krijgen.
- Op basis van actuele inspecties uit 2019 is voor 2020 een plan van aanpak gemaakt om een aantal bruggen of onderdelen daarvan te vervangen. Het doel hiervan is de verkeersveiligheid en bruikbaarheid te borgen van de civieltechnische kunstwerken in het belang van de duurzame bereikbaarheid van woon- en leefomgevingen van inwoners en ondernemers.
- Op basis van actuele inspecties uit 2019 is een plan gemaakt voor het vervangen van een aantal wegvakken waarvan is vastgesteld dat de hierin gelegen verhardingen het einde van hun levensduur heeft bereikt. Het doel is de verkeersveiligheid en bruikbaarheid te borgen van de verhardingen ten gunste van een aantrekkelijke, duurzaam bereikbare woon- en leefomgeving voor inwoners en ondernemers.
- In 2020 zetten we het programma openbare verlichting voort dat in 2019 is gestart voor het vervangen van lichtmasten. Het doel hiervan is het inhalen van een achterstand en het bereiken van een situatie waarin, in de periode tot en met 2030 een reductie van het energieverbruik wordt bereikt van ruim 50% en ook de onderhoudskosten aanzienlijk worden verlaagd. Hiermee voldoet Meierijstad niet alleen aan het regionaal overeengekomen energieakkoord maar bereikt het ook dat het areaal openbare verlichting op een acceptabel niveau komt waardoor de veiligheid wordt verbeterd ten gunste van een aantrekkelijke woon- en leefomgeving voor inwoners en ondernemers.
- We gaan in 2020 verder met de uitwerking van het beheer in integrale gebiedsbeheerplannen (IGBP) waarmee in 2019 een begin is gemaakt.
- We voeren de renovatieprojecten uit die in de meerjarenplanning zijn opgenomen, waarvan de eerste deze winter wordt uitgevoerd.
- We streven naar versterking van goederenvervoer over water.
- We willen een goede bereikbaarheid van kernen, wijken en bedrijventerreinen.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We bieden ruimte voor de ontwikkeling van bestaande bedrijven, het aantrekken van nieuwe bedrijven en faciliteren innovatie binnen het bedrijfsleven.
- Voor bedrijfsterreinuitgifte is de dienstverlening geborgd binnen het domein economie op grondzaken en accountmanagement. De slag naar een duurzame economie wordt beleidsmatig opgepakt door (sociaal)economische visieontwikkeling, nadrukkelijk met de ondernemersgroepen van Meierijstad.
- De gemeente Meierijstad heeft het Inpat Center in 2018 en 2019 ondersteund bij de ambitie om werknemers aan onze gemeente te binden en daarmee bij te dragen aan een vitaal en toekomstbestendig bedrijfsleven. Afhankelijk van de geboekte resultaten wordt besloten of ook in 2020 (financiële) ondersteuning wordt geboden.
- We blijven innovaties in het bedrijfsleven nagaan, stimuleren en versterken. Dit is geborgd in de organisatie en wordt versterkt met een (sociaal)economische visie.
- Het Startersnetwerk Meierijstad, waarin de gemeente participeert, is actief. In 2020 organiseren zij elke maand activiteiten waarmee we de startende ondernemer ondersteunen, samen met gevestigde ondernemers en ondernemersverenigingen. Daarnaast, gelinkt aan het netwerk, organiseren we een wekelijks spreekuur voor startende ondernemers om hen te adviseren, te ondersteunen en door te verwijzen naar gelang de vraag.
- We onderzoeken samen met stakeholders de mogelijkheden voor een smart businesspark afhankelijk van gedeeld belang en voortgang economische visie of als uitwerking bedrijventerreinenvisie
- Meierijstad wil economisch sterke en aantrekkelijke winkelcentra met respect voor de eigen identiteit van de verschillende kernen.
- Meierijstad is een stevig merk dat iedereen omarmt. Samen met het bedrijfsleven én partijen op het terrein van cultuur/toerisme/recreatie zoals Platform Ondernemend Meierijstad, AgriFood Capital, Visit Brabant, ZLTO en Recron werken we aan de kwaliteiten en de naamsbekendheid van Meierijstad en de diverse kernen.
- Definitieve thuisbasis van de nationale stichting tegen voedselverspilling wordt bepaald.
- We pakken de uitvoering van ons duurzaamheidsbeleid zoveel als mogelijk op via samenwerkingsverbanden met overheden of lokale partners, bijvoorbeeld met een onderzoek naar duurzame bedrijventerreinen.
- De samenwerking binnen Vijf Sterren Logistiek is geborgd tot 2021. Acties in 2020 zijn gericht op Business Development, arbeidsmarktvraagstukken, opleiden en imago van de sector, netwerken en samenwerken.
- We stellen ons op als partner van het bedrijfsleven. We stellen hoge eisen aan de dienstverlening aan bedrijven. Met het bedrijfsleven worden plannen ontwikkeld en uitgevoerd.
- We bieden ruimte voor de ontwikkeling van bestaande bedrijven, het aantrekken van nieuwe bedrijven en faciliteren innovatie binnen het bedrijfsleven.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We willen in elke kern basisonderwijs behouden.
- Uitgangspunt is een multifunctionele accommodatie met als basis een integraal onderwijs huisvestingsplan.
- We zijn volop bezig met de opstelling van een nieuwe IHP voor de periode 2021-2024. We zijn gestart met het maken van een inventarisatie c.q. opname van alle schoolgebouwen. Vervolgens stellen we aan de hand van criteria vast zal hoe de gebouwen scoren op technisch, ruimtelijk en functioneel vlak. Deze inventarisatie vormt uiteindelijk de basis voor uitvoeringsprogramma’s, die gekoppeld zijn aan het IHP. Het IHP wordt in het najaar 2020 ter vaststelling aan de raad aangeboden.
- We starten de realisatie van de projecten met betrekking tot de vervangende nieuwbouw van de basisscholen Sint Antonius van Padua (Nijnsel) en Petrus en Paulus (Eerde) en de renovatie/uitbreiding van de Uilenbrink (Veghel). Ook wordt gestart met de voorbereidingen voor de vervangende nieuwbouw van basisschool de Bunders (Veghel).
- We starten de voorbereidingen voor het nieuwe MFA in de wijk Kienehoef (Sint-Oedenrode), waarin naast de basisscholen de Springplank en de Kienehoef ook andere maatschappelijke functies (sport, kinderopvang, ontmoetingspunt wijk) onderdak krijgen. De realisatie van dit MFA wordt fasegewijs aangepakt; in eerste instantie zullen de onderwijsvoorzieningen tezamen met kinderopvang en onder andere ontmoetingspunt wijk worden gerealiseerd. In een latere fase (2023-2025) wordt de gym-/sportvoorziening aan het MFA toegevoegd.
- In 2020 pakken we het burgerinitiatief om te komen tot een MFA Boskant samen met de betrokken partijen verder op.
- Onderwijsbeleid
- De gemeente koppelt actief de aandachtsgebieden onderwijs-economie-arbeidsmarkt aan elkaar. Met ingang van 2019 werken de drie O’s (onderwijs/ondernemers/overheid) samen in een projectstructuur, met de propositie 2019 als onderlegger. Als overheid faciliteren wij ook in 2020 de uitvoering van projecten die door de stuurgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de drie O’s, in gang worden gezet. Binnen de stuurgroep monitoren wij de uitvoering van het project Sterk techniekonderwijs in Meierijstad. Ook in 2020 faciliteren wij VMBO on stage en Road2University.
- We ondersteunen innovatie in het onderwijs door het beschikbaar stellen van subsidies voor onderwijs innovatieve initiatieven.
- We voeren hetgeen regionaal wordt ontwikkeld in het kader van de ontwikkelagenda's lokaal uit in samenwerking met de betrokken partijen.
- In 2020 geven we uitvoering aan het jaarplan behorende bij de Lokaal Educatieve Agenda 2020-2023.
- Samen met onze partners willen we meer laaggeletterden bereiken en laaggeletterdheid verder terugdringen. Dat doen we onder andere door het versterken van het netwerk van partners, het door ontwikkelen van het aanbod en in te spelen op de behoefte van de doelgroep NT1 (Nederlands als 1e taal). Ook ontwikkelen we toeleidings- of thematische cursussen om meer laaggeletterden te bereiken.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Een breed sportaanbod dat toegankelijk is voor iedereen.
- Ook in 2020 is Sjors Sportief beschikbaar voor alle kernen van Meierijstad
- Ook in 2020 trekken we verder samen met de verenigingen en partners als NOC*NSF en GGD op om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. Dat doen we onder andere door infoavonden te organiseren op basis van thema’s die leven bij de sportverenigingen.
- Door de inzet van meerdere buurtsportcoaches maken we in 2020 optimaal gebruik van de Rijksregeling combinatiefunctionarissen.
- Een passend aanbod van binnensport - en buitensportaccommodaties.
- In 2019 is gestart met de voorbereiding van de realisatie van zwembad De Neul in Sint-Oedenrode en zwembad de Beemd in Veghel. Medio 2020 zal de raad worden voorgesteld om een uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen. Oplevering is gepland in de 2e helft 2021.
- In het 2e kwartaal 2020 leggen we een kunstgras korfbalveld aan op sportpark De Kienehoef Sint-Oedenrode
- In 2020 maken we een MeerJarenOnderhoudsPlan (MJOP). Voor een goed beheer van de gemeentelijke sportparken is een MJOP essentieel. De MJOP geeft inzicht in de onderhoudsverplichtingen en vervangingsinvesteringen voor de voortdurende uitvoering van het groot onderhoud en de geplande verbeteringen en/of vernieuwingen. Het MJOP vormt de basis voor het opstellen van het Masterplan "Buitensport". Hiermee wordt de kwaliteit van sportvoorzieningen waar nodig verbeterd en gewaarborgd.
- Een revolverende investeringsbijdrage is een lening die verenigingen in de gelegenheid stelt om duurzaam/energiebesparend te investeren in hun accommodatie respectievelijk een rijkssubsidie daarvoor aan te kunnen vragen. Deze lening kan verstrekt worden door partijen die aan fondsmanagement doen. Deze mogelijkheden tot samenwerking met dergelijke partijen gaan we onderzoeken. Er zijn nog geen verzoeken ontvangen. In samenspraak met de Sportraad informeren we in 2020 verenigingen actief over deze mogelijkheid.
- In 2019, doorlopend in 2020, ontwikkelen we een plan waarbij de behoeften van de doelgroep unieke sporters in beeld worden gebracht, het bestaande sportaanbod en het nog te ontwikkelen aanbod om aan de vraag te kunnen voldoen. Hierover zal ook met de gemeenten binnen regionaal VSG-verband afstemming gezocht worden. Afhankelijk van de uitkomsten van dat onderzoek gaan we in 2020 investeren in sportfaciliteiten voor inwoners met een beperking. Dit kunnen ook aanpassingen van bestaande sportparkclusters zijn zodat deze geschikt worden gemaakt voor inwoners met een beperking om te kunnen sporten.
- Er is een cultureel aanbod dat bijdraagt aan persoonlijke ontwikkeling, creativiteit en identiteit van mensen en kernen. We steunen en faciliteren culturele voorzieningen en activiteiten.
- Op 1 februari 2020 is een nieuwe tijdelijke huisvesting van de bibliotheek in Schijndel gerealiseerd. Uitgangspunt is de bibliotheek opnieuw in het centrum te huisvesten tot het moment dat de verbouwing van het voormalig gemeentehuis in Schijndel wordt opgeleverd.
- Voor een verantwoorde en sluitende exploitatie van de Blauwe Kei wordt de exploitatiesubsidie structureel verhoogd. Effect daarvan is continuering van het huidig programma-aanbod, een betere bewegwijzering op de Noordkade, ondersteuning van de plaatselijke amateurkunstorganisaties en festivals en de samenwerking met andere podiumaccommodaties in Meierijstad.
- Vrijwilligers zijn een onmisbare schakel binnen het verenigingsleven en wij bieden hen vraaggericht collectieve ondersteuning.
- Wij maken kunst maximaal toegankelijk en zichtbaar voor een breed publiek.
- Wij ondersteunen een lokale omroep met kwalitatief goede en aantrekkelijke programma’s.
- Vergroten en toegankelijk maken van waardevolle landschappen en natuur.
- Een samenhangend beleid toerisme en recreatie dat aansluit bij de ontwikkelingen binnen Het Groene Woud, Dommelvallei en De Maashorst.
- Samen met onze stakeholders gaan we een Meierijstadbrede website ontwikkelen gericht op citymarketing in de breedste zin van het woord en voor het promoten van toeristisch-recreatieve activiteiten en evenementen, zoals de evenementenkalender. Een website die onze gemeente op de kaart zet en waarop bewoners, bezoekers en bedrijven kunnen zien wat er te doen en te beleven is. Dit naast de gemeentelijke toptakenwebsite die puur gericht is op onze dienstverlening.
- We formuleren uitgangspunten voor een recreatief-toeristische invulling van de Vlagheide. Vervolgens vertalen we dit naar een acquisitieplan om partijen te interesseren en ontwikkeling te realiseren.
- Nu we de gronden van ProRail daadwerkelijk aangekocht hebben kijken we ook waar we kansen kunnen benutten, op het moment dat deze zich voordoen, met betrekking tot het verwerven van aanpalende gronden van particulieren. Het noordelijk deel van het Duits Lijntje (ecologische verbindingszone) is momenteel al volop in ontwikkeling. Dit gelet op de voorbereidingen om te komen tot de realisatie van de snelfietsroute die deels het tracé van het Duits Lijntje volgt. Voor wat betreft het traject vanaf het kanaal richting Boxtel gaan we kijken hoe we hier een goede en afwisselende recreatieve invulling aan kunnen geven met voldoende belevingswaarde.
- Een jaarlijks themajaar draagt bij aan het vergroten van de naamsbekendheid van de gemeente Meierijstad. Daarnaast zorgt een themajaar voor extra reuring en programmering en kunnen specifieke doelgroepen worden aangesproken. Eerder was dat aan de orde met het We Are Foodjaar, in 2019/2020 is het thema 75 jaar Herdenken & Bevrijden en in 2020 is de landschapstriënnale aan de orde. Daarbij sluiten we aan bij het provinciale thema water in 2020. Bij alle themajaren is citymarketing intensief betrokken.
- Een breed sportaanbod dat toegankelijk is voor iedereen.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- De gemeente wil kwaliteit van dienstverlening in het sociaal domein.
- We investeren in projecten of activiteiten die bijdragen aan een preventieve aanpak van problematiek en aansluiten bij de behoefte van onze inwoners. Hierbij is ook aandacht voor de duurzaamheid en continuïteit hiervan. Er vinden in ieder geval projecten of activiteiten plaats op het gebied van gezonde leefstijl en vitaliteit. Ook onderzoeken we de behoeften op het gebied van voorliggende voorzieningen. Dit moet er toe leiden dat er pilots gestart worden op plekken waar die er niet of onvoldoende zijn. Ook investeren we in het gebruik van sport, kunst en cultuur ten behoeve van het sociaal domein.
- Het is belangrijk dat organisaties meer en beter met elkaar samenwerken. Dit leidt tot verdere professionalisering en kostenbesparing. We overleggen met onze belangrijke maatschappelijke partners over het sociaal domein om zo elkaar te informeren, te inspireren en gezamenlijk innovatie binnen het sociaal domein vorm te kunnen geven. In 2020 ontvangen de maatschappelijke partners namens de gemeente een opdracht om hier in gezamenlijkheid uitvoering aan te geven.
- De samenwerking tussen organisaties en activiteiten wordt in 2020 versterkt en er worden afspraken gemaakt over de wijze van samenwerking en benadering van de inwoners. Verder wordt er gewerkt aan een "businesscase" voor de locatie Leefgoed (Kloosterkwartier). Hier wordt invulling gegeven aan het Leefgoed-concept van Ontmoeten, Ondersteunen en Verbinden.
- In 2021 komt de Wet Inburgering terug naar de gemeente. Het ministerie ondersteunt gemeenten bij de voorbereiding op de nieuwe wet, onder andere door het organiseren van een pilotprogramma. Gemeente Meierijstad is uitgekozen om de pilot vrouwelijke nareizigers en gezinsmigranten uit te voeren. In 2020 geven we ook beleidsmatig inhoud aan de kaders van de nieuwe wet.
- Meierijstad is in 2018 gestart met de pilot Wijk –GGD, als middel in de sluitende aanpak van personen met verward gedrag. De pilot loopt tot en met eind 2019. Momenteel worden de resultaten geëvalueerd, op grond waarvan voortzetting van de inzet Wijk GGD bepaald zal worden. De verwachting is dat inzet van de Wijk GGD-ers (in ieder geval voorlopig) verlengd zal worden. Vanaf 2020 is een extra structureel bedrag beschikbaar gesteld om onderwerpen op het snijvlak van zorg en veiligheid aan te pakken. Focus hierin ligt op preventie, vroeg-signalering en efficiënte aanpak/begeleiding door zorg- en veiligheidspartners. Een projectplan hiertoe wordt naar verwachting eind 2019 opgeleverd. De structurele aanpak van personen met verward gedrag maakt een belangrijk onderdeel uit van het projectplan.
- In 2020 wordt het dashboard sociaal domein verder doorontwikkeld. Daarnaast worden de afspraken naar aanleiding van de beeldvormende avond van oktober 2019 over sturingsinformatie voor de gemeenteraad verder uitgewerkt.
- In Meierijstad is zorg, begeleiding en ondersteuning van hoge kwaliteit. Dit alles is naar tevredenheid van de inwoners die hiervan afhankelijk zijn. Mantelzorg en vrijwilligerswerk wordt gewaardeerd, gestimuleerd en ondersteund.
- We betrekken de Stichting Toegankelijk Meierijstad (STM) bij de lokale inclusie agenda. Zo is een afgevaardigde lid van de projectgroep inclusieve samenleving die maandelijks bijeenkomt om de voortgang te monitoren en mede vorm te geven aan de uitwerking van de lokale inclusie agenda. Voor onderdelen in de lokale inclusie agenda voert STM schouwen uit op het gebied van toegankelijkheid. STM geeft aan de gemeente signalen af over knelpunten, verbeteringen of goede ideeën rondom inclusie. Dit doen zijn ook tijdens de kwartaal overleggen waarbij verschillende disciplines uit de gemeente aanwezig zijn.
- Op dit moment lopen er twee intensieve trajecten inzake de toekomst- en doorontwikkeling van de beide SW bedrijven; IBN en WSD. Op basis van een gedegen afweging wordt er in beide individuele trajecten toegewerkt naar een mate van dienstverlening, gebaseerd op de solidariteit van de deelnemende gemeenten. In het voorjaar van 2020 zullen beide trajecten leiden tot een gedragen besluit, waarbij de gemeente Meierijstad er niet voor kiest om uit te treden bij één van de twee SW bedrijven, maar juist streeft naar een samenwerking van WSD en IBN onder één naam: ‘het Participatiebedrijf’.
- We stellen een programma op langer thuis wonen en we onderzoeken de mogelijkheden om mantelzorgwoningen ruimer in te zetten als instrument in dit kader van dit programma.
- Bewustwording rondom inclusie is een blijvend aandachtspunt, zeker gedurende het koploper schap tot eind 2020. Er is een communicatieplan waarin verschillende onderdelen bijdragen aan een bewustwordingscampagne rondom inclusie zowel intern als extern. In 2020 zal er bij ondernemers meer aandacht gevraagd worden voor toegankelijkheid en inclusie.
- In 2020 wordt uitvoering gegeven aan de lokale inclusie agenda en de daarbij in actieplannen uitgewerkte speerpunten. Eind 2020 (einde koploper schap) zal een stand van zaken van de actieplannen worden opgemaakt en de raad zal hierover geïnformeerd worden.
- Samen met vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties verder uitwerken van het vrijwilligersbeleid op basis van behoeften. Het vrijwilligersbeleid zal dus in samenspraak met de doelgroep verder geconcretiseerd worden. Tevens zal er een duidelijke samenhang zijn met het sportbeleid. Uitgangspunten blijven: stimuleren, waarderen en faciliteren. In 2020 moet het vrijwilligersbeleid afgerond zijn.
- Voor de jeugd zijn in Meierijstad voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de groei naar volwassenheid door o.a. onderwijs, welzijn en vrije tijdsbesteding
- De gemeente wil kwaliteit van dienstverlening in het sociaal domein.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- We stimuleren gezond gedrag en zorgen voor een gezonde leer- en leefomgeving. We zetten in op preventie van onder andere alcohol- en drugsgebruik.
- Net als in 2019 maken we ook voor 2020 een uitvoeringsplan gezondheid. Dat is een vervolg op het uitvoeringsplan 2019. We evalueren de speerpunten en activiteiten uit het uitvoeringsplan 2019 met betrokken partijen (welzijnspartijen, GGD, Adviesraad Sociaal Domein, Meierijstad Gezond Sportief voor alle onderwerpen van het uitvoeringsplan. De volgende partijen alleen bij specifieke onderwerpen: scholen, sportorganisaties, seniorenraad, jongerenwerk, Halt, Novadic Kentron, CJG/BJG, overige vrijwilligersorganisaties). We zetten in op een vervolg op succesvolle activiteiten en sturen bij op activiteiten die minder succesvol waren. Het gezondheidsbeleid 2018 – 2021 is daarbij het uitgangspunt.
- In 2020 nemen we vervolgstappen met betrekking tot de sociale kaart. Dat betekent dat we starten met een inventarisatie bij betrokken partijen, te weten welzijnsinstelling, projectgroep Inclusieve Samenleving, Toegang Wmo, Wmo-instelling, jeugd-instelling, participatie-instelling, seniorenraad en adviesraad sociaal domein. Dat doen we via interviews. Ook zal deskresearch en benchmark gaan plaatsvinden. We gaan in gesprek met gemeenten die een sociale kaart hebben (waaronder gemeente Oss waar het succesvol lijkt te zijn). Dit moet leiden tot een adviesrapport over (eventuele) vervolgstappen.
- Eind 2019/begin 2020 gaan we Netwerk Positieve Gezondheid oppakken. Belangrijk daarbij is het inzichtelijk maken welke overlegvormen er al zijn. Een efficiënte omgang met huidige netwerken nemen we hier in mee. We bekijken bijvoorbeeld mogelijkheden voor aansluiting bij bestaande structuren en/of netwerken die worden opgezet ten behoeve van nieuwe projecten.
- Wateroverlast en verdroging gaan we tegen door waterberging en ontkoppeling van riolering.
- Via Operatie Steenbreek stimuleren we onze inwoners actief om duurzaam om te gaan met hemelwater. Zo worden er per jaar verschillende acties georganiseerd en wordt veel gecommuniceerd over de positieve effecten van meer groen en ontstening van tuinen, en waarom je het regenwater gewoon in je tuin zou moeten laten infiltreren. Samen met de gemeente Bernheze en Uden wordt een basis gelegd voor een hemelwaterverordening. Hierover moet een politiek besluit worden genomen en de verwachting is dat eind van het jaar bekeken kan worden of er draagvlak voor een eventuele verordening is. Eind 2019 wordt Operatie Steenbreek geëvalueerd en gekeken of we onder de noemer "Operatie Steenbreek" in 2020 verder gaan. Zo niet zullen er nog steeds acties plaatsvinden om het waterbewustzijn te vergroten.
- Alle genoemde projecten zijn opgestart. De projecten doorlopen momenteel elk in eigen tempo het participatieproces waarbij inwoners actief betrokken worden om tot gedragen oplossingen te komen. Ook zijn we met alle stakeholders in gesprek en zijn onderdeel, dan wel trekker van de verschillende projectgroepen. We verwachten dat in 2020 gestart kan worden met diverse aanbestedingen.
- Gemeente Meierijstad, Bernheze en Landerd bereiden samen de uitwerking van de klimaatstresstesten voor. in het derde kwartaal van 2019 zal een definitieve uitvraag/aanbesteding worden gedaan. De beschikbare subsidie vanuit de provincie is reeds aangevraagd. In 2020 zal de verdiepingsslag voor de klimaatstresstesten opgeleverd worden.
- We formuleren een ambitieuze doelstelling op het gebied van circulaire economie: hergebruik van grondstof en afvalscheiding. We stimuleren en belonen afvalscheiding.
- Voor het behalen van betere scheiding van het grof restafval dient optimalisatie op de milieustraten in samenwerking met de kringloopwinkels plaats te vinden. In dat omslagproces wordt de kans voor inzet van SW-arbeidsplaatsen en dagbesteding ook meegenomen. Dit transitietraject op het gebied van grondstoffen én sociaal domein is in 2019/2020 ingezet met de pilot textielinzameling.
- De communicatiecampagne die in 2019 uitgevoerd wordt, zal een vervolg krijgen in 2020. De doelstellingen van de communicatiecampagne zijn; inwoners bewustmaken van het nut van afvalscheiding en inwoners stimuleren hun afval goed te scheiden. Voor bewustwording op het gebied van zwerfafval worden ook in 2020 weer diverse projecten (waaronder educatieprojecten) uitgevoerd.
- We gaan beter en scherper meten, monitoren en handhaven op de provinciale en landelijke milieunormen.
- We gaan inhoudelijk aan de slag met duurzaamheid, in verschillende rollen. We stellen in 2018 met de samenleving een duurzaamheidsvisie op.
- In 2050 is Meierijstad een energie neutrale gemeente. Uiterlijk 2018 ligt er een plan “Meierijstad energieneutraal”.
- We stimuleren gezond gedrag en zorgen voor een gezonde leer- en leefomgeving. We zetten in op preventie van onder andere alcohol- en drugsgebruik.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Verbonden partijen
- Wat willen we bereiken?
- Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Meierijstad is een aantrekkelijke gemeente met een balans tussen wonen, landbouw, volksgezondheid, dierenwelzijn, natuur, milieu en recreatie. Een uitnodigend ruimtelijk beleid waarbij de eigenaar verantwoordelijk is voor de ruimtelijke kwaliteit binnen de door gemeente gestelde kaders.
- In 2020 bereiden we de andere manier van werken voor die bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet nodig is. Daarbij gaat het o.a. om het ervaring opdoen met de omgevingstafel, met het voeren van de omgevingsdialoog, met de versnelling en vereenvoudiging van werk processen.
- In 2020 wordt het MER proces voor de omgevingsvisie afgerond en legt het college de ontwerp omgevingsvisie voor aan de raad. In aansluiting daarop werken we aan het omgevingsplan waarin de regelgeving op hoofdlijnen terecht komt. Dat doen we intern, met ketenpartners en met burgerparticipatie. Ook voor het omgevingsplan doorlopen we een MER proces. We gaan de regelgeving op hoofdlijnen uit het omgevingsplan daarna verfijnen om te komen tot een digitale “vergunning checker”.
- In 2020 bereiden we de digitale informatievoorziening voor die bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet nodig is. We volgen daarbij de landelijke ontwikkeling van het Digitaal Systeem Omgevingswet
- Belangrijk voor Meierijstad als aantrekkelijke vestigingsplaats is de aanwezigheid van sterke en vitale (winkel)centra en (openbare) voorzieningen. De focus ligt in 2020 op de centra van Veghel, Sint-Oedenrode en Schijndel. Op basis van de centrumvisie die in 2018 is vastgesteld starten we in 2020 met de uitvoering van diverse actiepunten zoals de herinrichting van de hoek Kloossterstraat/Hoofdstraat in Schijndel, evaluatie van fietsvoorzieningen in het centrum van Schijndel, de herinrichting van de Markt in Sint-Oedenrode en we maken een start met de herstructurering van het centrum van Veghel Zie ook programmaonderdeel 3.2 en 8.5 ( met betrekking tot de centrumvisie).
- De versterking van de robuuste groenblauwe structuren is programmatisch opgepakt. In september 2019 is een raadsvoorstel geagendeerd om een deel van het uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen. In 2020 worden de afzonderlijke (deel)projecten verder uitgewerkt en/of uitgevoerd.
- We vinden het belangrijk dat we grondeigenaren faciliteren bij aanleg en onderhoud van groen en recreatieve voorzieningen in het landelijk gebied. Daarom doen we, als onderdeel van het gebied Groene Woud, mee aan Stika, de subsidieregeling groen blauw stimuleringskader. We stellen uitvoeringsbudget beschikbaar voor de periode 2020-2024. De provincie verdubbelt het budget van Meierijstad. Met de regeling leveren we een bijdrage aan het realiseren van onze ambities op het gebied van natuur en landschap.
- Om het buitengebied vitaal te houden en voorbereid te zijn op huidige- en toekomstige ontwikkelingen, en daarbij de omgevingskwaliteit van het buitengebied te behouden en te versterken gaan we samen met bewoners en gebruikers van het buitengebied verder aan de slag met het project 'Vitaal Buitengebied’. In 2020 wordt het kwaliteitskader geur en fijn stof, het kwaliteitskader teeltondersteunende voorzieningen en de natuur- en landschapsvisie aan de raad aangeboden voor vaststelling.
- Meierijstad voert een faciliterend grondbeleid
- Meierijstad neemt de behoefte van de woningzoekenden als uitgangspunt bij het formuleren van de woonvisie. Meierijstad maakt het mogelijk dat gebouwd kan worden in alle kernen.
- We informeren de raad 2 keer per jaar over de voortgang uitvoering woonbeleid in kwartaal 2 (accent op realisatie woningbouw en monitoring woningbouwplannen i.r.t. de opgave) en in kwartaal 4 (accent op prestatieafspraken).
- We bespreken de ontwikkelingen en voortgang van de uitvoering van de woonvisie in kwartaal 1 met stakeholders. De uitkomsten daarvan nemen we mee in de eerst volgende RIB waarin de Raad wordt geïnformeerd in kwartaal 2.
- In 2020 scherpen we de bestaande prestatieafspraken met wooncorporaties en huurdersorganisaties waar nodig aan. De focus ligt echter op uitvoering van bestaande afspraken. Daarover informeren we de Raad in de RIB van kwartaal 4, als onderdeel van uitvoering van het woonbeleid.
- We versterken de regionale samenwerking met de Strategie op Wonen en een pilot regionale afstemming woningbouwplannen. Daarnaast wordt meer samengewerkt op de woonopgave voor bijzondere doelgroepen, zoals arbeidsmigranten, woonwagenbewoners en sociale en middel dure huur.
- We geven uitvoering aan de uitkomsten van de herijking van het woningbouwprogramma om de realisatie van woningbouw op gang te houden. Daarbij onderzoeken en ontwikkelen we ook toepassingen als woningsplitsing, transformatie en inpassing tijdelijke woningbouw.
- We brengen de volkshuisvestelijke consequenties met betrekking tot het langer (zelfstandig) thuis blijven wonen in beeld. We betrekken stakeholders daarbij. Over de uitkomsten en vervolgtraject informeren we de raad.
- We voeren de uitvoering van het beleidskader Huisvesting arbeidsmigranten in Meierijstad uit.
- We gaan vooruitlopend op de komst van de Omgevingswet (2021), als onderdeel van het project ‘Vitaal Buitengebied’, experimenteren met een gebiedsgerichte werkwijze waarin de belangen van bewoners, (agrarische) ondernemers en gebruikers verbonden worden; en elkaar zo mogelijk zelfs versterken. Dit is de omgevingsdialoog 2.0.
- Meierijstad wil monumenten en cultureel erfgoed behouden en herstellen.
- De wijken en dorpen binnen Meierijstad zijn een aantrekkelijke vestigingsplaats.
- Meierijstad is een aantrekkelijke gemeente met een balans tussen wonen, landbouw, volksgezondheid, dierenwelzijn, natuur, milieu en recreatie. Een uitnodigend ruimtelijk beleid waarbij de eigenaar verantwoordelijk is voor de ruimtelijke kwaliteit binnen de door gemeente gestelde kaders.
- Wat heeft het gekost?
- Ontwikkelambities
- Verbonden partijen
- Financiële informatie programmaplan
- Financiën
- Bijlagen
- Sitemap