- Veiligheidsregio Brabant-Noord
Veiligheidsregio Brabant-Noord
Algemene informatie
Programma:
1. Veiligheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door burgemeester van Rooij.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio Brabant-Noord heeft als taak zorg te dragen voor crisisbeheersing, risicobeheersing, brandweerzorg, bevolkingszorg en geneeskundige hulpverlening bij rampen en crises met als doel gezamenlijk de fysieke veiligheid en maatschappelijke continuïteit in de regio te borgen.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Deze koersvoor de Veiligheidsregio Brabant-Noord is verwerkt in het Beleidsplan 2020-2023 ‘Samen Veiliger’.
Het beleidsplan beschrijft drie hoofdopgaven en zes ambities op basis waarvan de Veiligheidsregio zich kan (door-)ontwikkelen naar een informatie gestuurde netwerkorganisatie. Op basis van deze opgaven en ambities zal de Veiligheidsregio het beleidsplan voor de komende 4 jaren uitwerken.De belangrijkste risico's
In het beleidskader 2020 waren geen financiële middelen verbonden aan de ambities en doelen van de “beleidsagenda Samen Veiliger”. De kosten voor de doorontwikkeling van de veiligheidsregio worden voor de jaren 2021 en 2022 - voor zover mogelijk - bekostigd uit de reserves van VRBN. Hierna vindt een ijkmoment plaats op noodzaak en effectiviteit van de ontwikkelde oplossingen en voorzieningen. Voor eventuele langdurige bestendiging zijn voorstellen worden opgenomen in het Beleidskader 2022. Voor de toekomst wordt een aantal risico's voorzien als gevolg van het coronavirus en de rechtspositie van de brandweervrijwilligers.
Financieel belang
Realisatie 2019
Begroot 2020
Realisatie 2020
Bijdrage van gemeente
4.033.200
4.506.303
4.513.994
Eigen vermogen per 1-1
9.963.000
10.276.000
Eigen vermogen per 31-12
10.276.000
10.977.00
Vreemd vermogen per 1-1
28.122.000
27.336.000
Vreemd vermogen per 31-12
27.336.000
38.517.000
Resultaat
1.102.000
121.000
- Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost
Zorg- en veiligheidshuis Brabant Noordoost
Algemene informatie
Programma:
1. Veiligheid
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
C.H.C. (Kees) van Rooij
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
ja
Soort verbonden partij:
Vereniging
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Dagelijks Bestuur door Wethouder Roozendaal
Openbaar belang
Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Noordoost (hierna: ZVH) is een samenwerkingsverband waarin zorg- en veiligheidspartners en gemeente werken aan complexe domeinoverstijgende zorg- en veiligheidsproblemen. De samenwerking richt zich op het oplossen van vraagstukken met complexe, meervoudige problematiek. Het ZVH pakt juist díe casussen op waarin de verbinding tussen zorg- en strafrechtketen én interventies vanuit de gemeente voorwaarde is voor een succesvolle, duurzame aanpak van (potentieel) crimineel en overlastgevend gedrag.
Het doel van de samenwerking is om een bijdrage te leveren aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie, het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en/of maatschappelijke uitval.
Om dit doel te bereiken heeft het ZVH drie taken:
a. Regiefunctie: het faciliteren en regisseren van casusoverleggen waarin we complexe casuïstiek bespreken;
b. Adviesfunctie: het functioneren als expertisecentrum voor multidisciplinaire zorg- en veiligheidsproblematiek en vraagbaak voor ketenpartners en professionals;
c. Signaalfunctie: het signaleren van relevante trends en ontwikkelingen en (strategisch) adviseren van bestuurders en sleutelpartners.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De coronacrisis heeft ook effect op het ZVH en de behandeling van casuïstiek. Dit was gelukkig van korte duur. Partners pasten zich snel aan de nieuwe situatie aan en de focus op complexe casuïstiek kwam binnen twee weken weer terug. Door digitalisering van de dienstverlening kon het ZVH de partners blijven ondersteunen. Toch hebben de coronamaatregelen, en dan met name de digitalisering van overleggen, effect gehad op het voeren van procesregie.
- De procesregie was minder efficiënt. Er vonden meer overleggen plaats om het gewenste resultaat te behalen.
- Het ZVH voerden in sommige casussen langer procesregie, omdat de hulpverlening in coronatijd minder kon doen dan onder normale omstandigheden. Daardoor hadden partners hadden meer behoefte om met elkaar langer een vinger aan de pols te houden.
- Digitaal overleggen maakte het moeilijker om structuur, overzicht, interactie en diepgang te creëren. Het behouden van onze kwaliteit kostte meer tijd en energie.De belangrijkste risico's
Er zijn geen financiële risico’s te verwachten.
Financieel belang
Realisatie 2019
Begroot 2020
Realisatie 2020
Bijdrage van gemeente
58.440
71.780
Nog niet bekend
Eigen vermogen per 1-1
Nog niet bekend
Eigen vermogen per 31-12
Nog niet bekend
Vreemd vermogen per 1-1
Nog niet bekend
Vreemd vermogen per 31-12
Nog niet bekend
Resultaat
Nog niet bekend