Ontwikkeling van gewaarborgde geldleningen en garantstellingen
| Aard | Oorspronkelijk bedrag | Restant | Restschuld 31-12-2020 | Percentage | Restant |
---|---|---|---|---|---|---|
NWB | Borg | 121.608 | 55.319 | 100.134 | 50% | 50.067 |
BNG | Borg | 141.654 | 63.786 | 105.638 | 50% | 61.652 |
Rabobank SOR | Borg | 1.000 | 675 | 651 | 100% | 651 |
Rabobank Uden | Borg | 257 | 7 | 0 | 100% | 0 |
Rabobank Bernheze | Borg | 190 | 96 | 0 | 100% | 0 |
SNS/de Plu | Borg | 740 | 270 | 241 | 100% | 241 |
Scheifelaar II CV | Borg | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 100% | 8.000 |
FMS Wertmanagement | Borg | 11.000 | 5.500 | 11.000 | 50% | 5.500 |
Totaal gewaarborgd | 284.449 | 133.653 | 225.663 | 126.110 |
Aard | Restant | Restant | |
---|---|---|---|
Stater totaal: | Garant | 1.102 | 747 |
SNS Bank | Garant | 55 | 36 |
Regiobank/SNS bank | Garant | 43 | 33 |
Syntrus Achmea (Veghel) | Garant | 28 | 0 |
Syntrus Achmea (Schijndel) | Garant | 10 | 0 |
Syntrus Achmea (Sint-Oedenrode) | Garant | 244 | 0 |
ING | Garant | 969 | 680 |
Rabobank | Garant | 310 | 260 |
Totaal garantstellingen | 2.761 | 1.756 | |
Totaal Balans | 136.414 | 127.866 |
Soort verplichting | Contract bedrag | Ingang | Einde |
---|---|---|---|
Groen afval | PxQ | 1-1-2017 | 31-12-2024 |
Huishoudelijk restafval (BOVUS) | PxQ | 1-2-2019 | 31-1-2028 |
Ecologisch onderhoud | PxQ | 1-12-2020 | 1-12-2022 |
Raamcontract lease (ICT) | PxQ | 15-3-2016 | 31-12-2021 |
Inzameling afval en meer in de gemeente Meierijstad | 13.132 | 1-1-2019 | 31-12-2028 |
Nieuwbouw zwembaden | 15.600 | 2020 | 31-8-2022 |
Onderhoud nieuwe zwembaden | 3.313 | 2020 | 2045 |
Adviesdiensten Veghels Buiten | PxQ | 16-3-2018 | 16-3-2022 |
ICT infrastructuur | PxQ | 23-3-2016 | 23-3-2021 |
Microsoft produkten | PxQ | 1-7-2019 | 30-6-2022 |
Kredietlimiet.
De gemeente heeft een rekening-courantkrediet bij de BNG van € 3.000.000 per 1 januari 2019 t/m 31 december 9999.
Daarnaast heeft de gemeente direct gegarandeerde faciliteiten bij de BNG. Zie onderstaande tabel:
Product | Geldnemer | Bedrag | Datum einde | Percentage dekking |
---|---|---|---|---|
RC krediet | Scheifelaar II CV | € 8.000.000 | 31-12-2022 | 100% |
Kasgeld | Scheifelaar II CV | € 8.000.000 | 31-12-2022 | 100% |
Vaste geldlening u/g | Scheifelaar II CV | € 8.000.000 | 31-12-2022 | 100% |
Toelichting bijdrage CAK
Met betrekking tot de eigen bijdragen die het CAK int en aan de gemeenten afdraagt geldt op basis van de Kadernota rechtmatigheid 2017 van de commissie BBV het volgende. Gemeenten kunnen op basis van de overzichten van het CAK wel de aantallen personen, soort en omvang van de zorgverlening beoordelen met de eigen WMO-administratie. Probleempunt is dat door het ontbreken van inkomensgegevens op deze overzichten de informatie over de eigen bijdrage ontoereikend is om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau, zoals hiervoor is toegelicht.
Verlofsaldi
De vakantiedagenverplichting is opgebouwd uit verschillende onderdelen. We zien dat in de afgelopen jaren, sinds 2017 de start van Meierijstad, de vakantieverplichting telkens oploopt. Jaarlijks is er sprake van het vervallen van een deel van het niet opgenomen verlof. Voor bovenwettelijk verlof geldt dat dit over 5 jaar mag worden opgespaard en dan komt te vervallen. Uitbetalen van verlof is maar beperkt mogelijk en is alleen van toepassing voor het bovenwettelijk verlof. Verwachting is dat ook over 2021 de vakantieverplichting nog zal stijgen, in verband met de 5 jaarstermijn van meenemen bovenwettelijk verlof. Daarna zal de vakantieverplichting stabiliseren omdat jaarlijks een deel van het (niet opgenomen) bovenwettelijk verlof komt te vervallen. In 2020 is sprake van een grotere stijging dan de afgelopen jaren. We zien dat in verband met corona de mensen vooral hun verplichte vakantie hebben opgenomen. Verwachting is dat de opgespaarde dagen op een ander moment zullen worden opgenomen, wanneer op vakantie gaan weer beter mogelijk is. Het heeft in het afgelopen jaar niet geleid tot meer uitbetalen van vakantiedagen. Verwachting is ook niet dat het in de komende jaren zal leiden tot een hogere uitbetaling van vakantiedagen. Wij zijn van mening dat de kans dat de totale verplichting vakantiedagen tot uitbetaling komt uiterst klein is. Jaarlijks wordt maar een zeer beperkt deel van de vakantiedagen uitbetaald.
Hieronder de tabel met per jaar het verlof per verlofsoort.
jaar | totaal uren | totaal bedrag | boven wettelijk verlof | bedrag | wettelijk verlof | bedrag | over-uren | bedrag | ord verlof | bedrag | zorg-verlof | bedrag |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 88.633 | 1.979.765 | 60.200 | 1.464.972 | 24.111 | 432.071 | 3.135 | 58.947 | 1.223 | 24.780 | -36 | -1.005 |
2019 | 61.132 | 1.342.559 | 42.518 | 1.034.647 | 15.203 | 242.214 | 2.610 | 49.358 | 836 | 17.345 | -36 | -1.005 |
2018 | 44.896 | 1.067.025 | 33.923 | 843.417 | 9.160 | 188.190 | 1.300 | 24.830 | 514 | 10.589 | ||
2017 | 32.791 | 805.678 | 27.071 | 669.437 | 5.182 | 125.659 | 322 | 6.153 | 216 | 4.430 |
|
Financiële gevolgen corona
De financiële gevolgen van het corona virus voor 2020 zijn weergegeven in bijlage. Het corona virus heeft naar verwachting ook financiële gevolgen voor 2021 op diverse beleidsterreinen van onze begroting 2021 en mogelijk voor de jaren daarna. Hoe groot de financiële impact zal zijn is nu onmogelijk te bepalen. We monitoren onze risico’s en die van onze partners voortdurend. . Onze organisatie loopt vooralsnog geen risico voor de continuïteit. We bewaken onze liquiditeitspositie goed en nemen maatregelen om onze taken gedurende deze crisis zo goed mogelijk te blijven uitvoeren. Bij de bestuursrapportages 2021 geven we inzicht in de baten en lasten. We verwachten zeker extra kosten in 2021, maar gelet op onze weerstandsratio van 1,4 verwachten wij ook dat er voldoende financiële buffer is om deze kosten op te vangen. In de begrotingen 2021 en 2022 zijn op voorhand extra kosten geraamd van € 1,0 miljoen per jaar. Daarnaast ontvangen we extra middelen van het rijk.