Balans

Toelichting op de balans

Ontwikkeling van gewaarborgde geldleningen en garantstellingen

 

Aard

Oorspronkelijk bedrag

Restant
1-1-2020

Restschuld 31-12-2020

Percentage

Restant
31-12-2020

NWB

Borg

121.608

55.319

100.134

50%

50.067

BNG

Borg

141.654

63.786

105.638

50%

61.652

Rabobank SOR

Borg

1.000

675

651

100%

651

Rabobank Uden

Borg

257

7

0

100%

0

Rabobank Bernheze

Borg

190

96

0

100%

0

SNS/de Plu

Borg

740

270

241

100%

241

Scheifelaar II CV

Borg

8.000

8.000

8.000

100%

8.000

FMS Wertmanagement

Borg

11.000

5.500

11.000

50%

5.500

Totaal gewaarborgd

284.449

133.653

225.663

126.110

 

Aard

Restant
1-1-2020

Restant
31-12-2020

Stater totaal:

Garant

1.102

747

SNS Bank

Garant

55

36

Regiobank/SNS bank

Garant

43

33

Syntrus Achmea (Veghel)

Garant

28

0

Syntrus Achmea (Schijndel)

Garant

10

0

Syntrus Achmea (Sint-Oedenrode)

Garant

244

0

ING

Garant

969

680

Rabobank

Garant

310

260

Totaal garantstellingen

2.761

1.756

Totaal Balans

136.414

127.866

Soort verplichting

Contract bedrag

Ingang

Einde

Groen afval

PxQ

1-1-2017

31-12-2024

Huishoudelijk restafval (BOVUS)

PxQ

1-2-2019

31-1-2028

Ecologisch onderhoud

PxQ

1-12-2020

1-12-2022

Raamcontract lease (ICT)

PxQ

15-3-2016

31-12-2021

Inzameling afval en meer in de gemeente Meierijstad

13.132

1-1-2019

31-12-2028

Nieuwbouw zwembaden

15.600

2020

31-8-2022

Onderhoud nieuwe zwembaden

3.313

2020

2045

Adviesdiensten Veghels Buiten

PxQ

16-3-2018

16-3-2022

ICT infrastructuur

PxQ

23-3-2016

23-3-2021

Microsoft produkten

PxQ

1-7-2019

30-6-2022

Kredietlimiet.
De gemeente heeft een rekening-courantkrediet bij de BNG van € 3.000.000 per 1 januari 2019 t/m 31 december 9999.

Daarnaast heeft de gemeente direct gegarandeerde faciliteiten bij de BNG. Zie onderstaande tabel:

Product

Geldnemer

Bedrag

Datum einde

Percentage dekking

RC krediet

Scheifelaar II CV

€      8.000.000

31-12-2022

100%

Kasgeld

Scheifelaar II CV

€      8.000.000

31-12-2022

100%

Vaste geldlening u/g

Scheifelaar II CV

€      8.000.000

31-12-2022

100%

Toelichting bijdrage CAK
Met betrekking tot de eigen bijdragen die het CAK int en aan de gemeenten afdraagt geldt op basis van de Kadernota rechtmatigheid 2017 van de commissie BBV het volgende. Gemeenten kunnen op basis van de overzichten van het CAK wel de aantallen personen, soort en omvang van de zorgverlening beoordelen met de eigen WMO-administratie. Probleempunt is dat door het ontbreken van inkomensgegevens op deze overzichten de informatie over de eigen bijdrage ontoereikend is om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen als gevolg van het niet kunnen vaststellen van de juistheid op persoonsniveau, zoals hiervoor is toegelicht.

Verlofsaldi
De vakantiedagenverplichting is opgebouwd uit verschillende onderdelen.  We zien dat in de afgelopen jaren, sinds 2017 de start van Meierijstad, de vakantieverplichting telkens oploopt. Jaarlijks is er sprake van het vervallen van een deel van het niet opgenomen verlof. Voor bovenwettelijk verlof geldt dat dit over 5 jaar mag worden opgespaard en dan komt te vervallen. Uitbetalen van verlof is maar beperkt mogelijk en is alleen van toepassing voor het bovenwettelijk verlof. Verwachting is dat ook over 2021 de vakantieverplichting nog zal stijgen, in verband met de 5 jaarstermijn van meenemen bovenwettelijk verlof. Daarna zal de vakantieverplichting stabiliseren omdat jaarlijks een deel van het (niet opgenomen) bovenwettelijk verlof komt te vervallen. In 2020 is sprake van een grotere stijging dan de afgelopen jaren. We zien dat in verband met corona de mensen vooral hun verplichte vakantie hebben opgenomen. Verwachting is dat de opgespaarde dagen op een ander moment zullen worden opgenomen, wanneer op vakantie gaan weer beter mogelijk is. Het heeft in het afgelopen jaar niet geleid tot meer uitbetalen van vakantiedagen. Verwachting is ook niet dat het in de komende jaren zal leiden tot een hogere uitbetaling van vakantiedagen. Wij zijn van mening dat de kans dat de totale verplichting vakantiedagen tot uitbetaling komt uiterst klein is. Jaarlijks wordt maar een zeer beperkt deel van de vakantiedagen uitbetaald.

Hieronder de tabel met per jaar het verlof per verlofsoort.

jaar

totaal uren

totaal bedrag

boven wettelijk verlof

bedrag

wettelijk verlof

bedrag

over-uren

bedrag

ord verlof

bedrag

zorg-verlof

bedrag

2020

88.633

1.979.765

60.200

1.464.972

24.111

432.071

3.135

58.947

1.223

24.780

-36

-1.005

2019

61.132

1.342.559

42.518

1.034.647

15.203

242.214

2.610

49.358

836

17.345

-36

-1.005

2018

44.896

1.067.025

33.923

843.417

9.160

188.190

1.300

24.830

514

10.589

2017

32.791

805.678

27.071

669.437

5.182

125.659

322

6.153

216

4.430

 

Financiële gevolgen corona
De financiële gevolgen van het corona virus voor 2020 zijn weergegeven in bijlage. Het corona virus heeft naar verwachting ook financiële gevolgen voor 2021 op diverse beleidsterreinen van onze begroting 2021 en mogelijk voor de jaren daarna. Hoe groot de financiële impact zal zijn is nu onmogelijk te bepalen. We monitoren onze risico’s en die van onze partners voortdurend. . Onze organisatie loopt vooralsnog geen risico voor de continuïteit. We bewaken onze liquiditeitspositie goed en nemen maatregelen om onze taken gedurende deze crisis zo goed mogelijk te blijven uitvoeren. Bij de bestuursrapportages 2021 geven we inzicht in de baten en lasten. We verwachten zeker extra kosten in 2021, maar gelet op onze weerstandsratio van 1,4 verwachten wij ook dat er voldoende financiële buffer is om deze kosten op te vangen. In de begrotingen 2021 en 2022 zijn op voorhand extra kosten geraamd van € 1,0 miljoen per jaar. Daarnaast ontvangen we extra middelen van het rijk.

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2021 08:46:37 met de export van 06/02/2021 11:53:42