Verbonden partijen

Geestelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant

Geestelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hart voor Brabant

Algemene informatie

Programma:

7. Volksgezondheid en milieu

URL:

https://www.ggdhvb.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

H.J. (Rik) Compagne

Bestuurlijk vervanger:

M.H.B. (Menno) Roozendaal

Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:

nee

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur door wethouder Compagne

Openbaar belang

De GGD Hart van Brabant geeft uitvoering aan de wet Publieke Gezondheid. Daarnaast zijn er nog andere wetten op grond waarvan de GGD taken uitvoert, zoals de Jeugdwet (jeugdgezondheidszorg), de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo toezicht, plutsaak), de Wet veiligheidsregio's (rampenbestrijding) en de Wet kinderopvang (toezicht kinderopvang). De GGD doet dit in opdracht van de binnen de regio vallende gemeenten. Het beleid van de GGD richt zich op de publieke en preventieve gezondheid; de taken die de overheid op zich neemt om de gezondheid van iedereen te bewaken, beschermen en bevorderen, zonder dat mensen daar altijd om vragen. Daarbij heeft de GGD extra aandacht voor mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden. Samenwerking staat daarbij centraal. De GGD wil haar kennis actief verbinden aan partijen in het sociaal- en veiligheids domein en het openbaar bestuur.
Taken GGD:

  • Jeugdgezondheid
  • Gezondheidsbescherming
  • Gezondheidsbevordering en leefstijl
  • Monitoren, signaleren en advies
  • Toezicht houden
  • Publieke gezondheid bij rampen en crises
  • Openbare geestelijke gezondheidszorg

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

- In juli 2019 stelde het Algemeen Bestuur de beleidsvisie 2019-2023 vast. Het is een bijgewerkte beleidsvisie van de eerder vastgestelde beleidsvisie 2017-2021, waardoor de nieuwe beleidsvisie nu aansluit op de zittingstermijn van de gemeenteraden. Deze beleidsvisie is nog steeds van kracht en geeft inhoudelijk richting aan de GGD.
- De coronacrisis heeft een grote impact heeft op de zorgsector, op de economie en op de maatschappij in zijn geheel. Het beroep dat de samenleving via een opdracht van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) op de GGD doet, is groot. Dit heeft ertoe geleid dat de GGD zijn ontwikkelambities voor 2020 en 2021 fors heeft moeten bijstellen. Bovendien stond en staat ook de reguliere zorg- en dienstverlening onder druk.
- De GGD kan directe en indirecte gevolgkosten van de coronacrisis declareren bij het ministerie van VWS. De GGD verwacht met deze compensatie-afspraken de financiële gevolgen van de coronacrisis te kunnen dekken, zonder daarvoor een beroep te hoeven doen op onze deelnemende gemeenten.
- Het Algemeen Bestuur heeft de GGD Hvb-begroting 2021 vastgesteld in haar vergadering van 9 juli 2020.

Andere bijzondere ontwikkelingen:
- De GGD ontwikkelt zich van een klassieke uitvoeringsorganisatie, naar een partner met ook een signaal- en netwerkfunctie. De GGD ziet zichzelf als een verbinder en schakelaar in het netwerk van publieke gezondheid. Het terrein waarop de GGD zich begeeft, bevindt zich op het grensvlak van medische zorg, het sociaal domein en het veiligheidsdomein.
- Naar verwachting treedt per 1 januari 2022 de Omgevingswet in werking. De Omgevingswet richt zich op de inrichting van een veilige en gezonde leefomgeving. De wet biedt daarbij kansen om het thema publieke gezondheid een volwaardige plek te geven in het ruimtelijke domein. Dit vraagt om een structurele aanpak met een duidelijke visie op de manier waarop de GGD een bijdrage aan kan leveren.
- De Wet veiligheidsregio’s (Wvr) wordt geëvalueerd, waarbij de doeltreffendheid en de effecten van de wet en onderliggende regelgeving in de praktijk worden onderzocht.
- Het risico bestaat dat de continuïteit van de dienstverlening van het GGD in het gedrang komt, door de toenemende krapte op de arbeidsmarkt. Dit geldt in het bijzonder voor medisch en verpleegkundig geschoold personeel. De coronacrisis heeft nog eens extra benadrukt dat dit risico reëel is en de mogelijke impact ervan aanzienlijk. De GGD kiest voor een brede aanpak en zet in op zowel een stevige profilering in de arbeidsmarkt als op goed werkgeverschap.
- Met het programma Multichannel klantbeleving richt de GGD zich op het beter bedienen van de klant, onafhankelijk van tijd, plaats of kanaal. De klant kiest daarbij zelf zijn communicatievorm, maakt zelf (online) zijn afspraken en kan bij zijn (persoonlijke) informatie.
- De actualisering van het basispakket zal afhankelijk van de ontwikkelingen rondom de coronacrisis in de loop van 2022 of zelfs pas in 2023 concreet worden.

De belangrijkste risico's

- Er bestaan grote maatschappelijke zorgen over de negatieve impact van de coronamaatregelen op de leefstijl van de Nederlanders. Ook de GGD signaleert deze ontwikkeling in de gezondheidsmonitors, bijvoorbeeld de mate waarin onze inwoners ongezond eten, minder bewegen, last hebben van stress, psychosociale klachten ervaren en de mate waarin zij alcohol en tabak gebruiken. Het virus raakt mensen met een verstoord immuunsysteem door overgewicht en andere chronische aandoeningen (zoals diabetes en hart- en vaatziekten) het hardst. Deze gezondheidsproblemen zien we veel meer bij inwoners met een lagere sociaal economische status en andere kwetsbaren. Het risico dat hierdoor bestaande gezondheidsverschillen groter worden, is substantieel.  Gedurende de coronacrisis en ook in de nasleep daarvan, besteedt de GGD binnen zijn reguliere taken extra aandacht aan de onderliggende leefstijlthema’s.
- Voor 2020 en 2021 zijn afspraken gemaakt met het ministerie van VWS over de compensatie van de kosten die de GGD maakt voor zijn inzet in de bestrijding van het coronavirus. Het is onduidelijk hoe lang de coronacrisis nog duurt en in welke mate die ook in 2022 nog om inzet vraagt van de GGD. Als dat aan de orde is, dan verwacht de GGD dat de gemaakte compensatieafspraken van kracht blijven, ook voor 2022. De impact van de crisis rijkt echter verder, met mogelijke financiële gevolgen voor de GGD. Zo ligt het in de lijn der verwachting dat ook na de coronacrisis minder vraag zal zijn naar bijvoorbeeld reizigersvaccinaties, met gevolgen voor de inkomsten die de GGD daarmee genereert.

Financieel belang

Realisatie 2019

Begroot 2020

Realisatie 2020

Bijdrage van gemeente

2.600.043

2.686.557

2.686.557

Eigen vermogen per 1-1

10.147.000

8.528.000

8.528.000

Eigen vermogen per 31-12

8.528.000

6.758.000

7.820.000

Vreemd vermogen per 1-1

7.889.000

8.371.000

8.371.000

Vreemd vermogen per 31-12

8.371.000

8.271.000

31.107.000

Resultaat

152.000

0

247.000

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2021 08:46:37 met de export van 06/02/2021 11:53:42