Verbonden partijen

Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Ambulancevoorziening Brabant Midden-West-Noord

Algemene informatie

Programma:

7. Volksgezondheid en milieu

URL:

https://www.ravbrabantmwn.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

H.J. (Rik) Compagne

Bestuurlijk vervanger:

H.G.W.M. (Harry) van Rooijen

Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:

nee

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Compagne

Openbaar belang

Het openbaar lichaam heeft ten doel het verlenen of doen verlenen van ambulancezorg. Bij de RAV staat de patiënt centraal. Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid staan hoog in het vaandel.

RAV Brabant Midden-West-Noord heeft tot taak:

  • Het instellen en in stand houden van een Regionale Ambulancevoorziening;
  • Het in stand houden van een meldkamer ambulancezorg;
  • Het vaststellen en (doen) uitvoeren van het Regionaal Ambulance Plan;
  • Het (doen) leveren van een bijdrage aan de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en
  • Rampen ten behoeve van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de Hulpverleningsdienst Brabant-Noord.

De doelstelling van de RAV Brabant Midden-West-Noord is het leveren van kwalitatief hoogwaardige ambulancezorg, die tijdig ter plaatse is en binnen de budgettaire kaders wordt gerealiseerd.

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

  • In januari 2021 werd de nieuwe Wet ambulancezorgvoorzieningen van kracht. Hiermee is de vergunning tot ambulancezorg verleend aan de huidige aanbieders, onder strakke overheidsregulering
  • Jarenlang werd door VWS vastgehouden aan de 15-minutennorm om het niveau van ambulancezorg te beoordelen, bij gebrek aan alternatieve indicatoren, daarbij de ambulancesector uitdagend om met voorstellen te komen. Inmiddels heeft de sector een kwaliteitskader ontwikkeld dat is goedgekeurd en dat 26 indicatoren bevat waarmee daadwerkelijk het niveau van de geleverde zorg gemeten kan worden. Tijdigheid in het spoedvervoer is hier één van
  • Het acute landschap verandert door technologische en zorginhoudelijke ontwikkelingen. Een nieuwe inrichting is dan ook wenselijk om kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van acute zorg in de toekomst voor iedereen te garanderen. Het ministerie van VWS haalde in 2020 de denkrichtingen hieromtrent op bij een breed scala aan betrokkenen, en bracht deze samen in een notitie die moet dienen als uitgangspunt in de maatschappelijke discussie rondom de toekomstige inrichting van het acute zorglandschap. Speerpunten voor de ambulancesector zijn: acute zorg thuis, samenwerking tussen ketenpartners in de vorm van zorgcoördinatie, samenwerking tussen ketenpartners bij het bestrijden van het personeelstekort. Daarnaast wordt er ingezet op verbetering van (digitale) informatieoverdracht tussen ketenpartners en onderzoek naar innovatieve technologische en digitale oplossingen. Deze speerpunten hebben veel raakvlakken met de toekomstvisie van onze RAV, zoals vastgelegd in het meerjarenbeleidsplan.
  • Op 1 januari 2020 startte de RAV Brabant MWN de pilot 'Zorgcoordinatie Bossche regio', met goedkeuring en subsidiëring van VWS. In deze pilot werkt de RAV Brabant MWN intensief samen met het Jeroen Bosch Ziekenhuis, de HAP Huisartsenposten Oost-Brabant, Brabant Zorg (VVT), Vivent (VVT), Farent (sociaal domein) en Reinier van Arkel (GGZ). In 2020 vonden de voorbereidingen plaats, en begin 2021 werd gestart met de daadwerkelijke fysieke samenwerking vanuit de meldkamer in Den Bosch. De pilot loopt drie jaar, in 2022 zal afronding en evaluatie plaatsvinden
  • De RAV is ervan overtuigd dat zorgdifferentiatie de oplossing is om ambulancezorg optimaal aan te laten sluiten bij de zorgvraag van de patiënt. In 2022 biedt de RAV Brabant Midden-West-Noord een breed aanbod in ambulancezorg, waarbij de patiënt wordt vervoerd of ter plaatse geholpen wordt.
  • De structurele evaluatie van zorg met de ketenpartners was lange tijd niet mogelijk vanwege privacybeperkingen (AVG). Inmiddels is er toestemming om voor dit doel wederzijds patiëntgegevens uit te wisselen, en wordt de evaluatie weer opgepakt.

De belangrijkste risico's

  • Het jaar 2020 stond in het teken van de corona-crisis. De crisis had veel effect op de productie, paraatheid en prestaties. Er waren weliswaar veel corona-gerelateerde ritten, maar het reguliere ritaanbod nam af. Waarom dat zo was weet de RAV niet, maar de RAV vermoedt een oorzaak in angst voor besmetting of het niet onnodig willen belasten van de acute zorg. De ritduur nam toe, vanwege het aan- en uittrekken van beschermende middelen, het schoonmaken en luchten van de ambulance, wachttijden bij de ziekenhuizen, pieken in het ziekteverzuim en het stoppen van DIA (Directe Inzet Ambulance) vanwege het pandemieprotocol op de meldkamer. Met als gevolg dat de prestaties in deze periode fors verslechterden.
  • Het grote knelpunt in de paraatheidsuitbreiding is (nog steeds) personeel. Het is al jaren erg lastig om voldoende geschikt personeel te werven, en het personeelstekort in de acute zorg zal de komende jaren alleen nog maar toenemen. De RAV Brabant MWN heeft de laatste jaren veel aandacht besteed aan het bevorderen van de instroom van nieuwe medewerkers, duurzame inzetbaarheid van het zittende personeel, en efficiënte capaciteitsplanning.
  • Er kan niet meer worden volstaan met werving uit de vijver van IC- en SEH-verpleegkundigen. Sinds het experimenteerartikel in 2017 van kracht werd zet de RAV Brabant MWN ook BMH-ers (Bachelor Medische Hulpverlening) in. Deze opleiding levert helaas nog niet genoeg afgestudeerden op om het probleem op te lossen. In oktober 2019 is de interne opleiding gestart van HBO-V’ers tot ambulanceverpleegkundige. De opleiding duurt 18 maanden en zal in de komende jaren een belangrijke bron van instroom van ambulanceverpleegkundigen zijn.

Financieel belang

Realisatie 2019

Begroot 2020

Realisatie 2020

Bijdrage van gemeente

0

0

0

Eigen vermogen per 1-1

14.074.000

14.009.000

13.670.000

Eigen vermogen per 31-12

13.670.000

13.970.000

13.738.000

Vreemd vermogen per 1-1

25.747.000

30.687.000

25.506.000

Vreemd vermogen per 31-12

25.506.000

29.087.000

25.744.000

Resultaat

-371.000

0

173.720

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2021 08:46:37 met de export van 06/02/2021 11:53:42