Programma's

6 Sociaal domein

Sociaal domein
(bedragen x € 1.000)

Jaarrekening 2019

Begroting Primitief 2020

Begroting na wijziging 2020

Realisatie 2020

Verschil 2020

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

-8.406

-8.208

-13.298

-9.540

3.758

6.2 Wijkteams

-4.701

-4.990

-3.847

-3.750

98

6.3 Inkomensregelingen

-16.167

-17.226

-23.719

-22.039

1.680

6.4 Begeleide participatie

-15.015

-14.277

-15.616

-15.505

111

6.5 Arbeidsparticipatie

-2.424

-2.408

-2.616

-2.553

63

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-2.655

-2.540

-2.846

-2.734

112

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

-13.858

-13.133

-14.419

-15.191

-772

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

-16.527

-16.844

-16.813

-17.726

-913

6.81 Geescaleerde zorg 18+

-791

-809

-823

-917

-94

6.82 Geescaleerde zorg 18-

-2.499

-2.509

-2.439

-2.473

-34

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

1.583

1.574

3.106

1.833

-1.273

6.2 Wijkteams

20

0

0

0

0

6.3 Inkomensregelingen

13.766

14.423

20.924

19.543

-1.381

6.4 Begeleide participatie

74

397

97

71

-26

6.5 Arbeidsparticipatie

269

69

49

388

339

6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

4

0

0

0

0

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

588

311

285

410

125

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

1.719

1.150

150

2.031

1.881

6.82 Geescaleerde zorg 18-

0

0

0

273

273

Toevoegingen aan reserves

-5.457

0

0

-110

-110

Onttrekkingen aan reserves

4.192

2.330

6.593

3.839

-2.754

Resultaat

-66.284

-62.691

-65.230

-64.148

1.082

Toelichting afwijkingen

Toelichting (bedragen x € 1.000)

Bedrag 

V/N

Lasten

Doorberekening loonkosten
De loonkosten worden toegerekend naar de diverse taakvelden binnen de programma's. Als gevolg van vacatures, verloop, verschuivingen vinden er mutaties plaats en wijken de werkelijke kosten af.
De afwijkingen worden in totaliteit per programma weergegeven.

-121

N

Doorberekening kapitaallasten
Kapitaallasten worden berekend naar de werkelijke boekwaarde per 1 januari. Als gevolg van het nog niet gereed komen van de investering kunnen werkelijke boekwaarden afwijken van de geraamde boekwaarden, waardoor ook de kapitaallasten afwijken.
De afwijkingen worden in totaliteit per programma weergegeven.

3

V

Eenmalige budgetten
Eenmalige budgetten zijn niet geheel benut en nog niet afgerond. Meestal dekken we eenmalige budgetten uit reserves. De beschikking over de reserves heeft dan ook niet plaatsgevonden. Wij stellen voor de budgetten over te hevelen conform het overzicht eenmalige budgetten zoals opgenomen in de bijlage.


4.657


V

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

De raad heeft recentelijk pas een besluit genomen over de aanschaf van een regiesysteem. Hierbij is ook de financiële dekking aangegeven. Daarmee komt deze post te vervallen.

70

V

Als gevolg van het harmoniseren van de subsidiëring preventief jeugdwerk worden er nieuwe huurovereenkomsten gesloten met Scouting Rooi en Scouting Schijndel. Dit heeft nog niet plaatsgevonden in 2020 en wordt in 2021 geëffectueerd. Omdat de begrote huurinkomsten voor deze gebouwen niet zijn gerealiseerd, is er ook geen accommodatiesubsidie betaald aan Scouting Schijndel en Scouting Rooi.

22

V

6.2 Wijkteams

Eerstelijnsloket Jeugd
In 2020 is de praktijkondersteuner jeugd bij de huisartsen nog niet in alle kernen operationeel. Dit is uitgesteld vanwege corona.

58

V

6.3 Inkomensregelingen

In eerste instantie werd verwacht dat de instroom in de Participatiewet zou toenemen door de gevolgen van corona. De uitgaven voor levensonderhoud zijn lager geweest dan verwacht.

Het uitkeringsbestand in Meierijstad  is beperkt gestegen, met 4,6%. De bestandstoename was voornamelijk over de eerste 7 maanden van 2020. Het (Rijks)budget is begin oktober 2020 verhoogd met € 917. 
Daardoor is een overschot ontstaan.

417

V

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+

Voor hulp bij de huishouding zijn de aantallen in de tweede helft van het jaar verder opgelopen tot 1852. Dit zijn 152 cliënten meer dan waar we bij de 2eberap rekening mee hebben gehouden. Dit wordt met name veroorzaakt door de invoering van het abonnementstarief in 2019 en de verlate aanvragen als gevolg van corona. Hierdoor zit een piek in de tweede helft van het jaar.  

-277

N

Voor de Wmo specialistische hulp liet het aantal cliënten in 2019 reeds een stijging zien en in 2020 heeft deze stijging zich voortgezet. Dit zien we bij zowel de zorg in natura als pgb. Door corona waren er in het tweede kwartaal minder aanvragen, het aantal aanvragen was in het derde kwartaal alweer gestegen naar het oude niveau. Hiernaast zien we een toename van GGZ-problematiek waarbij een beroep wordt gedaan op de Wmo. Inmiddels lopen we toe naar het percentage van de kosten dat voor Meierijstad op basis van inwonertal ook verwacht kan worden. Voorheen zaten we relatief laag qua verhouding inwonertal/cliënten.

-706

N

Door de komst van corona is het aantal ritten bij de Regiotaxi substantieel afgenomen. We hebben regionaal afspraken met de vervoerder gemaakt om de continuïteit van het vervoer te waarborgen.  

85

V

Inwoners die gebruik maken van een maatwerkvoorziening betalen in de meeste gevallen een eigen bijdrage. Door de toename van het aantal klanten met een maatwerkvoorziening, zijn ook de inkomsten uit eigen bijdragen toegenomen.

7

V

Er is bij schuldhulpverlening minder gebruik gemaakt van de inzet van de Kredietbank ’s-Hertogenbosch, en vaker hiervoor eigen medewerkers van schuldhulpverlening ingezet. Ook daalde het aantal aanvragen door inkomensondersteunende maatregelen van het Rijk en door verruiming van de mogelijkheden die schuldeisers geven voor uitstel van betaling, als gevolg van corona pandemie.

112

V

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

Persoons Gebonden Budget (PGB) Jeugd
Het aantal PGB's jeugd daalt al enkele jaren. Daarnaast zijn de PGB's ook niet allemaal volledig benut en als gevolg hiervan komt eerder toegekend budget retour naar de gemeente. Dit is voor 2020 een incidenteel voordeel; de begroting 2021 is hiervoor aangepast.

351

V

Zorg in Natura (ZIN) Jeugd (maatwerkdienstverlening 18- en geëscaleerde zorg 18-)
Voor Zorg in Natura (ZIN) Jeugd (maatwerkdienstverlening 18- en geëscaleerde zorg 18-) is er per saldo sprake van een voordeel.
Dit wordt grotendeels veroorzaakt door de nog niet uitgegeven transformatiegelden (€ 749 opgenomen bij eenmalige budgetten). Dit bedrag is in 2021 nog benodigd voor de resterende uitgaven in het kader van het transformatieproject. De raad is hierover geïnformeerd via een afzonderlijke raadsinformatiebrief.
Verder is er sprake van lagere uitvoerings- en zorgkosten ZIN dan begroot. Voor meer informatie zie de bijlage “Dashboard Sociaal Domein”.

203

V

6.82 Geëscaleerde zorg 18-

Zie hiervoor de toelichting bij lasten taakveld 6.72 Zorg in Natura (ZIN) Jeugd (maatwerkdienstverlening 18- en geëscaleerde zorg 18-).

Overige afwijkingen, per saldo

-243

N

Baten

Baten verband houdende met eenmalige budgetten. Zie toelichting lasten.

-1.050

N

6.3 Inkomensregelingen

Er is in 2020 ruim € 82 minder afgelost aan leningen dan begroot. Dit heeft mede te maken met de gevolgen van corona. Doordat er minder uitkeringen en leningen zijn verstrekt is ook het ontvangen budget van het Rijk verlaagd.

-124

N

Er is in 2020 ruim € 60 minder ontvangen aan aflossingen van leenbijstand dan begroot. In de begroting was rekening gehouden met een inkomst vanuit de voorziening debiteuren, na berekening bleek dat dit een storting in de voorziening moest zijn waardoor een nadeel ontstond van € 97.

-130

N

6.4 Begeleide participatie

Van het Rijk is in 2020 een bonus Nieuw Beschut Werk ontvangen waarvan slechts een klein bedrag uitgegeven is.

111

V

6.5 Arbeidsparticipatie

Het totale begrotingsverschil is een voordeel van ruim € 500. Er zijn in 2020 extra incidentele middelen ontvangen die niet, of niet geheel zijn ingezet. Dit betreft extra ontvangen btw door een uitspraak van de Hoge Raad, egalisatiereserve van IBN, afrekening ESF gelden en een afrekening vanuit de Kweekvijvers. Het voordeel is gereserveerd voor de kosten van het opstarten van een mobiliteitscentrum voor de periode 2021 en 2022

501

V

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

Zie hiervoor de toelichting bij lasten taakveld 6.72 Zorg in Natura (ZIN) Jeugd (maatwerkdienstverlening 18- en geëscaleerde zorg 18-).

6.82 Geëscaleerde zorg 18-

Zie hiervoor de toelichting bij lasten taakveld 6.72 Zorg in Natura (ZIN) Jeugd (maatwerkdienstverlening 18- en geëscaleerde zorg 18-).

Onttrekkingen reserves

Lagere onttrekking aan reserves i.v.m. nog niet uitgegeven eenmalige budgetten

-2.013

N

Hogere onttrekking i.v.m. extra kosten huishoudelijke verzorging

175

V

Lagere onttrekking i.v.m. nog niet gerealiseerde uitgaven sociaal rechercheur

-63

N

Lagere onttrekking i.v.m. subsidiëring maatschappelijke partners

-70

N

Lagere onttrekking i.v.m.BUIG-middelen

-11

N

Lagere onttrekking i.v.m. uitgaven statushouders

-15

N

Lagere onttrekking i.v.m. pilot veranderopgave inburgering

-8

N

Lagere onttrekking i.v.m. nog niet bestede transformatiegelden

-749

N

Toevoegingen reserves

Toevoeging aan reserve i.v.m. ontvangen ESF-gelden

-110

N

V = Voordeel, N = Nadeel

Lasten

bedragen x € 1.000
Begroot € 96.435
Gerealiseerd € 92.428
Afwijking € 4.008
Deze pagina is gebouwd op 06/03/2021 08:46:37 met de export van 06/02/2021 11:53:42