- Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningsschap De Dommel (WSD)
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur door wethouder Roozendaal en raadslid Marischka Klotz (vervanger raadslid J. van Gerwen). Daarnaast is wethouder Roozendaal lid van het Dagelijks Bestuur.
Openbaar belang
Het schap heeft ten doel de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (hierna te noemen: ‘Wsw’). Ter realisering van deze doelstelling draagt het schap er onder meer zorg voor dat zij aan zoveel mogelijk ingezetenen, die blijkens een indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking tot de doelgroep behoren, een dienstbetrekking aanbiedt voor het verrichten van arbeid onder aangepaste omstandigheden.
Vanaf 1 januari 2015 is de toegang tot de Sociale Werkvoorziening afgesloten en kunnen geen nieuwe dienstverbanden worden aangegaan. Werknemers met een dienstverband per 31 december 2014 behouden hun rechten.Het schap heeft mede ten doel andere vormen van gesubsidieerde arbeid uit te voeren dan wel te doen uitvoeren. Het AB van WSD kan hiertoe een of meerdere privaatrechtelijke rechtspersonen oprichten.
Het AB is bevoegd om onder nader door hem te stellen voorwaarden met niet aan de regeling deelnemende gemeenten en of met andere derden overeenkomsten aan te gaan ter uitvoering van vormen van gesubsidieerde arbeid, scholing en of begeleiding.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. De SW bedrijven IBN en WSD moeten deze herstructurering samen met de deelnemende gemeenten in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.
De belangrijkste risico's
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes en consequenties.
Financieel belang
Realisatie 2019
Begroot 2020
Realisatie 2020
Bijdrage van gemeente
48.092
49.308
49.308
Eigen vermogen per 1-1
27.350.000
27.350.000
27.929.000
Eigen vermogen per 31-12
27.929.000
27.929.000
29.425.000
Vreemd vermogen per 1-1
5.992.000
5.338.000
5.338.000
Vreemd vermogen per 31-12
5.338.000
5.338.000
6.817.000
Resultaat
2.442.000
-
3.980.000
- Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Werkvoorzieningsschap Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
J.H.M. (Jan) Goijaarts
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
gemeenten zijn (indirect) eigenaar/aandeelhouder van IBN. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het Algemeen Bestuur van het Werkvoorzieningschap. Sinds 2019 is er een nieuwe governance structuur operationeel.
Openbaar belang
Het Werkvoorzieningschap is opdrachtgever voor IBN als uitvoeringsorganisatie van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Het Werkvoorzieningschap is namens 11 gemeenten enig aandeelhouder en eigenaar van IBN.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De Participatiewet vraagt om veranderingen en doet een beroep op het innovatief vermogen van gemeenten en SW-bedrijven. De SW bedrijven IBN en WSD moeten deze herstructurering samen met de deelnemende gemeenten in de komende tijd vorm geven. De Participatiewet heeft als hoofddoelstelling het tot stand brengen van één wettelijke regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Omdat met de komst van de P-wet de voorgenomen bezuinigingen op de SW voor een belangrijk deel blijven bestaan blijft het zaak om innovatieve oplossingen te zoeken in samenwerking tussen regio gemeenten en SW bedrijf.
De belangrijkste risico's
De hele operatie waarbij één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt werd geïntroduceerd is ook een bezuinigingsmaatregel. Met minder geld meer werkzoekenden bedienen. De financiële consequenties zullen geleidelijk in beeld worden gebracht met de daarbij behorende keuzes
Financieel belang
Realisatie 2019
Begroot 2020
Realisatie 2020
Bijdrage van gemeente
10.020
9.774
10.085
Eigen vermogen per 1-1
27.359.100
27.359.100
26.967.900
Eigen vermogen per 31-12
26.967.900
27.359.100
26.803.600
Vreemd vermogen per 1-1
5.422.200
5.422.200
3.123.000
Vreemd vermogen per 31-12
3.123.000
5.422.200
2.310.200
Resultaat
-
0
0
- Kleinschalig collectief vervoer
Kleinschalig Collectief Vervoer
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Gemeenschappelijke regeling
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Campagne
Openbaar belang
De regeling heeft ten doel het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een stelsel van kwalitatief hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer.
Dit samenwerkingsverband is opgericht om een geïntegreerd en algemeen toegankelijk vervoerssysteem te ontwikkelen op grond van de Wmo, waardoor mensen zich lokaal kunnen verplaatsen. De doelgroep van deze regeling zijn mensen met een beperking die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en andere inwoners van Meierijstad.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
De voormalige gemeente Schijndel maakt per 1/1/2019 onderdeel uit van Kleinschalig collectief vervoer Brabant-Noordoost. De aansluiting van de voormalige gemeente Schijndel vloeit voort uit het Inkoopbesluit Wmo Meierijstad (vastgesteld op 16/2/2016) en is het gevolg van de fusie van de voormalige gemeenten Schijndel, Sint- Oedenrode en Veghel.
Door de komst van corona is het aantal ritten bij de Regiotaxi substantieel afgenomen. Tussen maart en juli 2020 heeft de gemeenschappelijke regeling Kleinschal Collectief Vervoer een 80/20 maatregel gehanteerd om de continuïteit van het vervoer te waarborgen. Dit betekent dat 100% van de gerealiseerde ritten betaald werd door de gemeenschappelijke regeling en 80% van de niet-gerealiseerde ritten ten opzichte van dezelfde maand in 2019 werden bevoorschot. Tussen september 2020 en december 2020 zijn aanvullende afspraken gemaakt tussen de gemeenschappelijke regeling en de aanbieder van het vervoer. In deze afspraken fluctueren de tarieven voor het vervoer met het vervoersvolume. In juli en augustus van 2020 is een overgangsperiode gehanteerd waarin een opslag op de prijs is toegepast tot maximaal het bedrag van 80% over de niet gereden ritten.De belangrijkste risico's
Niet van toepassing
Financieel belang
Realisatie 2019
Begroot 2020
Realisatie 2020
Bijdrage van gemeente
51.350
73.377
73.377
Eigen vermogen per 1-1
837.167
837.167
784.518
Eigen vermogen per 31-12
784.518
837.167
789.208
Vreemd vermogen per 1-1
315.632
522.000
818.769
Vreemd vermogen per 31-12
818.769
535.600
850.458
Resultaat
-51.027
0
4.689
- Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant
Centrumregeling Jeugdhulp Noordoost Brabant
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Niet van toepassing
Verantwoordelijk bestuurder:
M.H.B. (Menno) Roozendaal
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Jeugd door wethouder Roozendaal.
Openbaar belang
De gemeenten zijn een onderlinge samenwerking aangegaan gericht op het zorgdragen voor een kwalitatief goede en efficiënte inkoop van de jeugdtaken op basis van de Inkoopstrategie 2020-2024, de jaarlijks vastgestelde Inkoopopdracht, het Regionaal Beleidsplan Jeugd 2020-2024, en beleidsopdrachten, met inachtneming van de bepalingen van de Jeugdwet.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
In 2020 stond de inkoop gespecialiseerde jeugdhulp centraal. De gespecialiseerde jeugdhulp wordt voor 2021 ingekocht volgens het noodscenario. Dit noodscenario is het gevolg van het besluit wat in april 2020 is genomen door het Regionaal Bestuurlijk Overleg (RBO) om de nieuwe inkoop 2021 uit te stellen als gevolg van corona. Het noodscenario is in lijn met de nieuwe inkoopstrategie en de inkoopopdracht. De contracten in het kader van het noodscenario zijn getekend. De implementatie van het noodscenario is zowel voor de toegang als de backoffice succesvol afgerond.
Om de inkoop van jeugdhulp ook vanaf 2022 te borgen is eind 2020 gestart met het aanbesteden en uitvoeren van de nieuwe inkoop. Dit traject loopt door in 2021.De belangrijkste risico's
In de regio is er sprake van volledige solidariteit voor JeugdzorgPlus. Ten aanzien van de zware jeugdtaken is er sprake van een inleg naar rato van 3 jaars hulpgemiddelde op basis van het aantal jeugdigen in jeugdhulp. Hiermee proberen we eventuele risico’s te beperken. Voor 2020 heeft deze werkwijze (gehanteerde verdeelsleutel en solidariteitsafspraken) voor Meierijstad geleid tot een relatief lager aandeel in de zorgkosten van de hele regio dan voorgaand jaar.
Financieel belang
Realisatie 2019
Begroot 2020
Realisatie 2020
Bijdrage van gemeente
282.073
355.294
285.929
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Centrumregeling ter uitvoering Wmo
Centrumregeling ter uitvoering specialistische Wmo
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo door wethouder Compagne
Openbaar belang
Om de afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de gemeenten in de regio goed te regelen, zijn die vastgelegd in de Centrumregeling Wmo 2020. Het betreft twee identieke regelingen voor specialistische Wmo.
Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Er worden voorbereidingen getroffen om per 2022 opnieuw in te kopen. Dit is het gevolg van het eerdere besluit om de nieuwe inkoop 2021 uit te stellen.
De belangrijkste risico's
Kosten van de inkooporganisatie staan in principe vast. Als daar aanleiding toe is kan bijstelling plaatsvinden. Kosten van de centrumregeling zijn beperkt.
Financieel belang
Realisatie 2019
Begroot 2020
Realisatie 2020
Bijdrage van gemeente
150.000
99.379
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijk opvang
Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Algemene informatie
Programma:
6. Sociaal domein
URL:
Verantwoordelijk bestuurder:
H.J. (Rik) Compagne
Bestuurlijk vervanger:
Niet van toepassing
Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:
nee
Soort verbonden partij:
Overig
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordigd in het Regionaal Bestuurlijk Overleg Wmo door wethouder Compagne
Openbaar belang
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang hebben een samenwerking gebaseerd op een centrumgemeenteregeling en hierdoor andere uitgangspunten dan de gekozen samenwerking voor specialistische ondersteuning.
Om de afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheid van de gemeenten in de regio goed te regelen, hebben wij die vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst beschermd wonen, maatschappelijke opvang en aanverwante taken 2020 e.v.. De overeenkomst heeft in ieder geval een looptijd tot 2022. Inhoudelijk is Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2020 e.v. de basis voor de samenwerking.Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens
Er worden voorbereidingen getroffen om per 2022 opnieuw in te kopen voor de taken beschermd wonen, maatschappelijke opvang en een aantal aanverwante taken. Dit is het gevolg van het eerdere besluit om de nieuwe inkoop 2021 uit te stellen. Jaarlijks wordt een uitvoeringsplan vastgesteld t.b.v. de uitvoering van de regiovisie.
De belangrijkste risico's
Beschermd wonen en maatschappelijke opvang lopen nu via de centrumgemeente (‘s-Hertogenbosch). Beide taken worden op termijn gedecentraliseerd waarbij (op termijn) middelen ook naar de afzonderlijke gemeenten zullen komen. Voor beschermd wonen zullen de middelen vanaf 2023 volgens een objectief verdeelmodel verdeeld worden. Voor Maatschappelijke opvang volgt dat later.
We krijgen de komende jaren binnen de beleidsterreinen van beschermd wonen en maatschappelijke opvang met veel ontwikkelingen en nieuwe wet- en regelgevingen te maken. Deze ontwikkelingen hebben ook financiële consequenties maar nog niet alle details zijn bekend.
Een van deze ontwikkelingen is de openstelling van de Wlz voor clienten met een GGZ-achtergrond. Een gedeelte van de cliënten die gebruik maken van de producten die onderdeel uitmaken van deze samenwerkingsovereenkomst gaan over naar de Wlz. Dit betekent dat er ook gelden uitgenomen zullen worden uit het gemeentefonds t.b.v. de Wlz. Hierover worden nog (landelijk) afspraken gemaakt.Financieel belang
Realisatie 2019
Begroot 2020
Realisatie 2020
Bijdrage van gemeente
0
0
Eigen vermogen per 1-1
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 1-1
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat