Verbonden partijen

Kleinschalig collectief vervoer

Kleinschalig Collectief Vervoer

Algemene informatie

Programma:

6. Sociaal domein

URL:

https://www.regiotaxinoordoostbrabant.nl

Verantwoordelijk bestuurder:

H.J. (Rik) Compagne

Bestuurlijk vervanger:

Niet van toepassing

Veranderingen in het belang van Meierijstad in de verbonden partij:

nee

Soort verbonden partij:

Gemeenschappelijke regeling

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigd in Algemeen Bestuur/Dagelijks Bestuur door wethouder Campagne

Openbaar belang

De regeling heeft ten doel het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een stelsel van kwalitatief hoogwaardig kleinschalig collectief vervoer.
Dit samenwerkingsverband is opgericht om een geïntegreerd en algemeen toegankelijk vervoerssysteem te ontwikkelen op grond van de Wmo, waardoor mensen zich lokaal kunnen verplaatsen. De doelgroep van deze regeling zijn mensen met een beperking die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer en andere inwoners van Meierijstad.

Bijzondere ontwikkelingen en beleidsvoornemens

De voormalige gemeente Schijndel maakt per 1/1/2019 onderdeel uit van Kleinschalig collectief vervoer Brabant-Noordoost. De aansluiting van de voormalige gemeente Schijndel vloeit voort uit het Inkoopbesluit Wmo Meierijstad (vastgesteld op 16/2/2016) en is het gevolg van de fusie van de voormalige gemeenten Schijndel, Sint- Oedenrode en Veghel.
Door de komst van corona is het aantal ritten bij de Regiotaxi substantieel afgenomen. Tussen maart en juli 2020 heeft de gemeenschappelijke regeling Kleinschal Collectief Vervoer een 80/20 maatregel gehanteerd om de continuïteit van het vervoer te waarborgen. Dit betekent dat 100% van de gerealiseerde ritten betaald werd door de gemeenschappelijke regeling en 80% van de niet-gerealiseerde ritten ten opzichte van dezelfde maand in 2019 werden bevoorschot. Tussen september 2020 en december 2020 zijn aanvullende afspraken gemaakt tussen de gemeenschappelijke regeling en de aanbieder van het vervoer.  In deze afspraken fluctueren de tarieven voor het vervoer met het vervoersvolume. In juli en augustus van 2020 is een overgangsperiode gehanteerd waarin een opslag op de prijs is toegepast tot maximaal het bedrag van 80% over de niet gereden ritten.

De belangrijkste risico's

Niet van toepassing

Financieel belang

Realisatie 2019

Begroot 2020

Realisatie 2020

Bijdrage van gemeente

51.350

73.377

73.377

Eigen vermogen per 1-1

837.167

837.167

784.518

Eigen vermogen per 31-12

784.518

837.167

789.208

Vreemd vermogen per 1-1

315.632

522.000

818.769

Vreemd vermogen per 31-12

818.769

535.600

850.458

Resultaat

-51.027

0

4.689

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2021 08:46:37 met de export van 06/02/2021 11:53:42