Ga naar de inhoud van deze pagina.
Jaarverslag
2020
portal
Algemeen
Aanbiedingsbrief
Voorstel
Financiën in één oogopslag
Samenvatting
Programmalijnen
Overzicht
Participatie
Leefbaarheid
Innovatie
Duurzaamheid
Veranderopgave omgevingswet
Inclusie
Gezondheid
Organisatie ontwikkeling
Programma's
Overzicht
0 Bestuur en ondersteuning
1 Veiligheid
2 Verkeer, vervoer en waterstaat
3 Economie
4 Onderwijs
5 Sport, cultuur en recreatie
6 Sociaal domein
7 Volksgezondheid en milieu
8 Volkshuisvesting, ruimtelijke ontwikkeling, stedelijke vernieuwing
Financiële informatie programmaplan
Paragrafen
Overzicht
Lokale heffingen
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Onderhoud kapitaalgoederen
Financiering
Bedrijfsvoering
Verbonden partijen
Grondbeleid
Financiën
Exploitatie
Balans
Verantwoording specifieke uitkeringen
Grondslagen
Bijlagen
Af te sluiten kredieten per 31-12-2020
Kredieten die overgaan naar 2021
Eenmalige budgetten
Gerealiseerde baten en lasten per taakveld
Corona
Lijst met afkortingen
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Onze dienstverlening is klantvriendelijk, resultaatgericht, laagdrempelig, servicegericht en dichtbij.
Home
Programma's
0 Bestuur en ondersteuning
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Onze dienstverlening is klantvriendelijk, resultaatgericht, laagdrempelig, servicegericht en dichtbij.
Onze dienstverlening is klantvriendelijk, resultaatgericht, laagdrempelig, servicegericht en dichtbij.
We doen in 2020 een vervolgmeting naar telefonische bereikbaarheid in de organisatie. Met de input vanuit het meten verbeteren we aan de hand van verbeterplannen onze dienstverlening.
We gaan door met klantreizen. Bij ieder proces dat we vanuit het project procesoptimalisatie oppakken bekijken we of een klantreis, waarbij we onze inwoners om feedback vragen op het proces, mogelijk is.
Voor het project ‘Investeren in klantbeleving’ wordt het meten van klantbeleving op onze website toegevoegd door middel van smileys.
Meierijstad heeft een voortrekkersrol op het gebied van toegankelijkheid en werkt aan de ‘Meierijstadse inclusie agenda’. Iedereen heeft immers het recht om mee te doen in de maatschappij. Dat geldt voor openbare voorzieningen en voor digitale voorzieningen, zoals websites. Digitale toegankelijkheid is belangrijk en verplicht voor overheidsinstanties. De wettelijke verplichtingen gelden voor alle externe én interne websites. In de tweede helft van 2019 zetten we dit projectmatig op. Daarmee kunnen we in 2020 flinke stappen zetten naar volledige digitale toegankelijkheid.
Het Persoonlijk Internet Portaal (
PIP
) krijgt in eerste instantie vorm voor cliënten van werk en inkomen. Zij kunnen hun inkomstenbriefjes digitaal uploaden en zo wijzigingen in hun persoonlijke omstandigheden doorgeven. Verder kunnen ze straks hun jaaropgaven hier raadplegen.
We optimaliseren de contactkanalen (balie, telefonie, e-mail en social media) en voegen in 2020 webchat toe als contactkanaal.
We onderzoeken in de eerste helft van 2020 of we, overeenkomstig het standpunt van de Nationale Ombudsman (rapport ‘Ombudsvisie op professionele klachtbehandeling’), het begrip ‘klacht’, zoals omschreven in de Algemene wet bestuursrecht, ruim uitleggen en niet beperken tot klachten over de wijze waarop iemand wordt bejegend. Dit doet meer recht aan het gevoelen van burgers en bedrijven. Bovendien maakt dit het begrip ‘klacht’ als zodanig minder zwaar beladen.
We onderzoeken de mogelijkheid om de klachten formeel af te laten doen door de aangewezen klachtbehandelaars. Dat laatste is van belang voor een zo snel en zo informeel mogelijke afwikkeling van de klacht. Thans kan een klachtbehandelaar een klacht alleen met instemming van klager informeel afwikkelen maar kan, als die instemming ontbreekt, alleen het verantwoordelijke bestuursorgaan een klacht formeel afdoen.
In 2019 zijn collega's getraind in het schrijven van brieven en mails in klare taal. Daarnaast volgden collega's de training 'Schrijven van Adviezen'. De trainingen Klare Taal brieven en mails en Klare Taal adviezen worden in 2020 voortgezet. Naarmate meer collega’s de trainingen gevolgd hebben wordt het makkelijker om elkaar aan te spreken op het schrijven in klare taal. Het lezerspanel beoordeelt ook in 2020 brieven en documenten van de gemeente op het gebruik van klare taal. En ontwikkelen we het gebruik van Klare taal verder door het inzetten van meer taalcoaches.
Op 24 juni 2019 is de strategische denkgroep Raad van Verbeelding (
RvV
) geïnstalleerd. De
RvV
bestaat uit bij de streek en/of Meierijstad betrokken prominenten en verkent de kansen en ontwikkelmogelijkheden voor de periode 2020 – 2050 voor Meierijstad om te komen tot een strategische ontwikkelkoers voor deze periode. Het resultaat moet inwoners, ondernemers, organisaties en instellingen en het gemeentebestuur inspireren en prikkelen om hier samen verder aan te werken. Wij hebben de Raad van Verbeelding gevraagd om hun eindproduct ‘Meierijstad 2050’ op inspirerende wijze vorm te geven.
Uit een korte evaluatie van het burgerinnovatiefonds is in eerste helft 2019 geconcludeerd dat er (nog) weinig verzoeken zijn binnengekomen en dat dit wellicht aan de mate van bekendheid van het burgerinnovatiefonds ligt. Ook zijn er verzoeken binnengekomen die niet passen binnen de spelregels van het fonds. Deze verzoeken zijn veelal doorverwezen naar andere (subsidie)mogelijkheden. ConsultingKids, een organisatie die leerlingen van basisscholen betrekt bij (volwassen)vraagstukken is in 2019 in samenwerking met leerlingen groep 8 van 3 basisscholen uit Meierijstad aan de slag gegaan met de bekendheid van het burgerinnovatiefonds. De adviezen zijn verwerkt en worden in 2020 verder uitgevoerd. De inwoners van Meierijstad kunnen ook in 2020 een beroep doen op het fonds wanneer zij een initiatief hebben voor sociale of technische innovatie en of een bijdrage leveren aan de participatie in Meierijstad.
In het najaar van 2019 is de leefbaarheidsenquête onder inwoners in Meierijstad uitgevoerd. Hierin is ook de veiligheidsenquête opgenomen. Meierijstad kiest ervoor om de tweejaarlijkse veiligheidsmonitor te integreren in deze tweejaarlijkse leefbaarheidsmonitor. Het onderzoeksbureau levert de monitor en rapportage op aan het eind van 2019. Dit is een nulmeting voor Meierijstad. Om de meerjarige ontwikkeling inzichtelijk te maken, vindt het onderzoek over twee jaar nogmaals plaats. In 2020 geven we, op basis van de uitkomsten van de monitor concrete invulling aan een aantal focuspunten op leefbaarheid. Dit doen we in samenspraak en samenwerking met
o.a.
dorps- en wijkraden en maatschappelijke partners. Welke partijen en welke beleidsvelden daar het meest bij betrokken zijn, is afhankelijk van het beeld dat uit de monitor naar voren komt. Ook in 2020 kunnen inwoners met ideeën of plannen voor een activiteit die de leefbaarheid in dorpen en kernen stimuleert weer een beroep doen op een bijdrage uit het leefbaarheidsbudget.
Het citymarketingbeleid is vastgesteld en er zijn marketingmiddelen ontwikkeld. De volgende stap is de uitrol van het citymarketingbeleid. Daarbij ligt primair de focus op het vergroten van de naamsbekendheid van de gemeente. Dat betekent onder meer dat de campagne zichtbaar wordt in de openbare ruimte en via (social) media. Ook komt er,
i.s.m.
recreatie & toerisme, een speciale website voor marketingdoeleinden. De gemeenteraad wordt medio 2020 via een raadsinformatiebrief op de hoogte gesteld van de vorderingen.
Deze pagina is gebouwd op
06/03/2021 08:46:37
met de export van
06/02/2021 11:53:42
Zoeken